Byggahus.se

Ljudisolera rum i lgh

1. A
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Först - toppen att det finns ett "byggforum" har sökt lite på google efter ljudisolering o har läst en del, men vissa saker är jag osäker på så jag tänkte passa på att fråga.

Köpte en 2:a lgh längst upp på fjärde vån i Malmö, tyckte att den var lite lyhörd (det märkte jag naturligtvis inte när jag tittade på den vid dom 3 tillfällena innan jag bestämde mig för att köpa den) så jag har köpt lite träreglar 45*45 + glasullsisolering + att jag tänkte slänga upp dubbla gipsplattor på väggarna. Först idag märkte jag att mitt sovrum ligger vägg i vägg mot grannens tvrum - har inte flyttat in ännu! Dvs man hör klart o tydligt när grannen pratar o tv ljudet, dessutom jobbar jag 3-skift o måste antagligen försöka sova när grannen kollar på tv.

Frågor:

Vad är: "plastisk fogmassa för gipsskivor" för något? Steg10 http://www.gyproc.se/gyproc/content...7C1256E400050995C?OpenDocument&m=mjmcmgmb
    Duger vanligt silikon?

Blir det en stor skillnad om jag använder stålreglar istället för träreglar som jag hade tänkt från början? Och blir det ännu bättre ljuddämpat om jag använder 3-4 gipsplattor? Eller är det bättre att sätta upp en komplett vägg till?

2. GoForIt
    Medlem · Nivå 13

Re: Ljudisolera rum i lgh

Hej, och välkommen till forumet..

Jag vet inte om du såg när allas vår Martin Timell byggde just en ljudisolerande vägg för ett tag sedan..? http://www.tv4.se/byggabo/antligenhemma/450561.html

Det viktiga är att få till en luftspalt mellan den befintliga och nya väggen tror jag.

3. Z
    Medlem Nivå 8

Okej då kör vi...Men hur Martin gör är irrelevant.....men kanske en hjälp på vägen...

1) Valet trä eller plåt..Jag säger plåt inte för att det varken är bättre eller sämre..Det är en aning dyrare men betydligt lättare att montera.. .45 regel är lite snålt och har du mer än 2,4 m i takhöjd så SKALL du använda 70 regel för att få en hyffsta styv konstruktion... Luftspalten är det viktigaste tillsammans med täthet... Ju större luftspalt desto bättre ljudisolerande egenskaper frå väggen med hänsyn till läggre frekvenser... I detta fall räckar avståndet mellan befintlig vägg och utsida rwegelkonstruktion 10 cm..

2) DU skall få det tätt mot väggar/tak och golv... Använd häör en skena som heter ACOustic alternativt en SK med filt eller plastduk på helst acu skenan... Ställ i trä eller plåtreglar det går utmärkt att mixa här......

3) Dra eventuell el... Dra kablage och hela rasket nu...
    4) isolera eländet...Genom att 1 dra gaffatejp på reglarba baksida på 50 cm cc avsåtnd detta för att inte isoleringen skall ramla in i konstruktionen...

4) på med första lagret gips..Lämna ca 5 mm springa till golv/tak och väggar...Nu kommer svaren på plastiska fogen...Den använder du här det funkar klockrent med latex!! slösa inte deg på akustikfog! Foga även runt eldosor och samtliga rör genomföringar...(VIKTIGT DETTA)

5) på med andra lagret med allt vad det innebär saxade skarvar osv..osv... Limma i kortskarven om du har en sån..inge fjant med skarvband det är över kurs...Du kan limma med latex/trälim eller PL det är skitsamma plånboken sätter ribban....

6) Spackla/måla...

7) Avnjut ett något tystare rum ca 25 dB dämpning i runda slängar....

4. A
    Medlem Nivå 3

fan skrev ett långt svar men allt försvann, i alla fall, tack för svaren.

Har följt denna anvisning, som jag hittade i natt:

http://www.gyproc.se/gyproc/content...1C1256FE4004F2C82?OpenDocument&m=mjmcmima

På skenorna finns det nåt svart ljuddämpande material + att jag köpte isovers ljuddämpningsplatta - bredd 610mm. Latex fick det bli, skulle tydligen vara lika bra

Behöver jag en ångspärr?(rummen ser ut som på bilden ovan)

I dag ligger det ett gammalt parkettgolv i rummet - höjd ca 30mm, skulle jag kunna slita ut det o lägga in två lager med gips på golvet, för att få ljudisolering mot grannen under också?