Byggahus.se
Hej! Bor på en mindre gård där bostadshuset är uppfört i slutet på 1800 talet. Ovanvåningen inreddes med två sovrum och mindre toalett på 80 talet, tidigare användes det för att lagra spannmål. Rummen där uppe är tänkta som barnrum men vi har märkt att det låter väldigt mycket på bottenplan när någon går uppe på ovanvåningen. På bottenplan har vi renoverat när vi flyttade hit för 2 år sedan, då spikade jag panel på befintlig träfiberskiva (typ tretex) mellan de synliga bjälkarna på bottenplan.

Jag funderar på att riva bort parketten på ovanvåningen och ljudisolera så gott det går ovanifrån. Det är inte så högt i tak på ovanplan så vill bygga så lite som möjligt i höjd. Jag tror det bara ligger någon foam mellan brädorna som vilar på bjälkarna och parketten.

Min tanke var att lägga golvgips och sen en 20 mm stegljudsskiva (typ weber glava) och sedan flytande brädgolv eller parkett ovanpå detta.

Finns det någon bättre kombination av material för att ljudisolera eller är jag inne på rätt spår?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.