Byggahus.se

Ljudisolera innervägg (plankvägg) mellan sovrum

1. Karthago
    Medlem · 8 inlägg

Karthago

Medlem
    Hej!

Jag behöver tips och råd kring hur jag ljudisolerar en innervägg mellan två sovrum.

Väggen är av stående plank (2 tum tror jag) och är klädd med tretex och gips på motsatta sidan (som ej renoveras).

Endast ena rummet renoveras, och det är där jag har möjlighet att ljudisolera. Ljudisoleringen kan inte bygga alltför mycket, då rummet är relativt litet, jag tänker ca 15cm totalt. Min plan är:

• Klä plankväggen med gipsskiva
    • Regla upp en ny vägg fristående (kanske 3 cm) från plankväggen mha stålreglar
    • Isolera med billigaste isolering
    • Täta runt reglar med fogmassa
    • Sätta en OSB-skiva (för att kunna fästa saker i väggen)
    • Sätta två lager gips.
    • Täta med fogmassa.

Verkar detta vettigt? Eller vad/hur borde jag göra?
    Några Do's and Dont's?
    Dörrar och väggar i övrigt är måttligt ljudisolerade, är detta overkill?

• Funkar det med 45mm stålreglar, eller är de för klena?
    • Vilka stålreglar är att rekommendera?
    • Vilka gipsskivor är att rekommendera (vad jag förstår så finns det speciella ljudisolerande gipsskivor, men hittar ingen som säljer dessa i Stockholm.

Se bilder på hur det ser ut idag och skiss med tänkt principlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210816_212520.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210816_211607.jpg

2. J
    Husägare · 2 801 inlägg

Johan456

Husägare
    Det låter som en bra plan. Skenor, de du sätter mot vägg och tak samt även mot väggar bör vara ”ljudklassade”. Det finns speciella med en gummilist. Hur mkt det gör vet jag inte men jag hade kör på det. Bra att duvunge fäster din nya vägg I den gamla, helt rätt. Eventuella eldosor bör sättas så att de inte sitter mitt för de gamla dosorna. 45mm plåtregel funkar säkert men då det inte blir skivor på andra sidan kan det nog bli lite svajigt.

3. Karthago
    Medlem · 8 inlägg

Karthago

Medlem
    Hur "grova" reglar behöver man för att det inte skall bli svajigt?

4. O
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 912 inlägg

olofh

Renoveringsnovis
    Med osb och 2lager gips på den rätt så lilla väggytan tror jag inte du får så mkt svaj. Obs att det är vad jag tror

5. J
    Husägare · 2 801 inlägg

Johan456

Husägare
    Jag vet inte heller men jag har gjort som du, fast med träreglar 45x45, CC 45, OSB + ett lager gips det blev lite svajigt, och då fäste jag ändå reglarna mot befintlig vägg på mitten. Men jag tror det kommer fungera bra och jag tror som sagt att det är bra att inte fästa den nya väggen i den gamla, på så vis fortplantar sig inte ljudet.

Edit: eller svajigt är nog att ta i. Det blev inte lika stabilt som en dubblad vägg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.