18 704 läst · 11 svar
19k läst
11 svar
Ljudisolera innervägg på ett effektivt sätt
Tjena, Ska göra om ett förråd till barnrum, detta ligger vägg i vägg med vardagsrum med tv och ett rum man logiskt sett sitter och pratar i efter att man har lagt barn. Frågan är hur man effektivast ljudisolerar detta på ett kostnadseffektivt sätt.
Väggen är uppbyggd från förråd till vardagsrum med:
målad masonit, råspont, stående reglar, råspont, tretex.
Det kommer bli:
13mm gips, osb, reglar+isolering, råspont, tretex.
Tretexen i vardagsrummet kommer i framtiden bytas ut mot gips.
Vad skulle ni satsa på för isolering? Skulle ni bygga upp väggen annorlunda?
Mvh Magnus
Väggen är uppbyggd från förråd till vardagsrum med:
målad masonit, råspont, stående reglar, råspont, tretex.
Det kommer bli:
13mm gips, osb, reglar+isolering, råspont, tretex.
Tretexen i vardagsrummet kommer i framtiden bytas ut mot gips.
Vad skulle ni satsa på för isolering? Skulle ni bygga upp väggen annorlunda?
Mvh Magnus
Bygg upp väggen med två regelverk som antingen är förskjutna i förhållande till varandra eller separerade från varandra med en luftspalt på 30-40 mm. På så sätt studsar ljudet mellan isoleringen och tappar effekt. Under syllen och hammarbandet lägger du golvfoam för att få det riktigt tätt och mot väggen fogar du med fogmassa för att få det riktigt tätt där med. På med skivor, dubbelgips är det bästa. Ju större massa i väggen desto bättre ljudisolering. När det gäller isoleringen har Isover en speciell ljudisolering som kallas piano, vet inte hur bra den är jämfört med vanlig isolering.
Hörde ifrån någon som säljer studio utrustning att man kör med olika tjocklekar på gipset när man bygger väggar. Intressant att veta om det är sant eller inte? glasrutor går att ljudisolera på det sättet, olika mellanrum och olika tjocklekar på glasen.
Tack för svaren, tyvärr är det inte aktuellt att bygga 2 väggar pga begränsat utrymme, funderade mest på om det fanns ngn isolering man kunde ha i väggen som är bättre än ngn annan ur ljudisoleringssynpunkt.
Det var ju synd att det inte kunde funka med dubbla regelverk. Eftersom du har ont om plats så skulle jag bygga upp en vägg med ett 70 mm regelverk, ta och fullisolera den för bästa effekt, gärna med Pianoisoleringen jag skrev om innan men även vanlig isolering funkar bra. Sedan dubbla skivor på båda sidorna, gärna dubbelgips. I övrigt de tips jag skrev om i mitt förra inlägg.MagnusSt skrev:
kan du inte slå på en vägg på vardagsrumsidan då?
Dextrocell, det är ett bra alternativ, där spelar inte centimetrarna så stor roll
Jag isolerar o tätar väggen så gott det går, Visar det sig att det inte räcker reglar jag upp en ny vägg när vardagsrummet blir ytrenoverat nästa gång.
Du behöver bara ex. 10mm extra väggtjocklek för att bygga dubbla stommar:
* Regla ex. cc300 med 45x70
* Förskjut varannan regel 5mm åt varsitt håll
(Reglarna bildar då två separerade rader med total tjocklek ex. 80mm)
* Fullisolera mellan reglarna
* OSB + Gips (Gärna dubbelgips) utanpå regelverket
* Regla ex. cc300 med 45x70
* Förskjut varannan regel 5mm åt varsitt håll
(Reglarna bildar då två separerade rader med total tjocklek ex. 80mm)
* Fullisolera mellan reglarna
* OSB + Gips (Gärna dubbelgips) utanpå regelverket
Att köra på två separata regelverk ger mest nytta för att dämpa flanktransmission, dvs stegljud, slammer i väggarna och basljud. Ner till lite moderat låga frekvenser av luftburet ljud minskar nyttan.
Så har du problem att regla upp en dubbel stomme så tycker jag inte att du ska gråta över det.
Men tunga material i väggen är alltid bra, dvs dubbla eller trippla skivtjocklekar på bägge sidorna, gärna gips i alla lager, då gips är bäst i ljuddämpning.
Men gips + OSB ger ju en något sämre ljuddämpning men ökande funktionalitet när det gäller att fästa saker på väggarna.
Det sätter vi på alla väggar.
Fyll med tungt ljuddämpande material. Sågspån skulle vara jättebra, men svårt att få in i väggarna
Mineralull, markskivor eller fasadskivor typ västkustskivan är också bra, bättre än den vanliga stenullen pga av högra densitet.
Men skillnaden mot vanlig stenull tror jag är såpass liten att det inte motiverar det mycket högre priset.
Vi kommer sätta vanlig stenull i innerväggarna. Inte heller vara noga med att fylla allt utrymme.
I övrigt håller jag helt med om allt i Ola78's första svar ang att täta alla springor, där ljud kan läcka igenom.
Sätt även en gummilist i dörrkarmen, så även den springan bli ljudtät då dörren är stängd. Och givetvis är det bättre med tröskel än tröskellöst.
Så har du problem att regla upp en dubbel stomme så tycker jag inte att du ska gråta över det.
Men tunga material i väggen är alltid bra, dvs dubbla eller trippla skivtjocklekar på bägge sidorna, gärna gips i alla lager, då gips är bäst i ljuddämpning.
Men gips + OSB ger ju en något sämre ljuddämpning men ökande funktionalitet när det gäller att fästa saker på väggarna.
Det sätter vi på alla väggar.
Fyll med tungt ljuddämpande material. Sågspån skulle vara jättebra, men svårt att få in i väggarna
Mineralull, markskivor eller fasadskivor typ västkustskivan är också bra, bättre än den vanliga stenullen pga av högra densitet.
Men skillnaden mot vanlig stenull tror jag är såpass liten att det inte motiverar det mycket högre priset.
Vi kommer sätta vanlig stenull i innerväggarna. Inte heller vara noga med att fylla allt utrymme.
I övrigt håller jag helt med om allt i Ola78's första svar ang att täta alla springor, där ljud kan läcka igenom.
Sätt även en gummilist i dörrkarmen, så även den springan bli ljudtät då dörren är stängd. Och givetvis är det bättre med tröskel än tröskellöst.
Här har du några konstruktions förslag
http://www.isover.se/konstruktioner/mellanväggar
Ljudisolering i praktiken
http://www.isover.se/konstruktioner/bbr/ljudisolering+i+praktiken
Kan inte posta direkt länkar pga för få inlägg..
Edit; Och såg nu att Isover redan har nämnts
http://www.isover.se/konstruktioner/mellanväggar
Ljudisolering i praktiken
http://www.isover.se/konstruktioner/bbr/ljudisolering+i+praktiken
Kan inte posta direkt länkar pga för få inlägg..
Edit; Och såg nu att Isover redan har nämnts
Redigerat:
Träguiden har också en del info om ljud och ljuddämpning:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/PageTwoColumn.aspx?id=1018
http://www.traguiden.se/TGtemplates/PageTwoColumn.aspx?id=1018
Hakar på här.
Håller på med ett loft ovan garage som ska bli biorum / musikrum.
Har just nu själva grundkonstruktionen klar. Dvs det är ett gipsat rum där uppe. Består av panel isolering 120 mm ångspärr OSB och gips.
Nu tänkte jag bygga en halv innervägg uppe så men inte kliver rakt upp på loftet utan mer har en trappuppgång. Denna vägg tänkte jag köra med förskjutna reglar. Hammarband och syll kommer vara 145 x 45 virke och reglar 120x45 (har redan materialet)
Ska man ha förskjutna reglar cc30 hela vägen eller bygger man en ”ram” av 145 virket? Med förskjutna reglar mellan?
Tänkte fullisolering för att dämpa ljud.
Jag förstår att ljud kommer gå ner via trappan och den tänkte jag bygga in enligt samma princip.
Mellanbjälklaget är också isolerat dock inte hela utan ca 70%.
Söker alltså enkla lösningar för det jobb jag ändå ska göra.
För att stoppa att ljud kommer ut från garaget skulle ett laget extra gips göra stor skillnad? Tänker som en lättare åtgärd än att bygga en till vägg.
Håller på med ett loft ovan garage som ska bli biorum / musikrum.
Har just nu själva grundkonstruktionen klar. Dvs det är ett gipsat rum där uppe. Består av panel isolering 120 mm ångspärr OSB och gips.
Nu tänkte jag bygga en halv innervägg uppe så men inte kliver rakt upp på loftet utan mer har en trappuppgång. Denna vägg tänkte jag köra med förskjutna reglar. Hammarband och syll kommer vara 145 x 45 virke och reglar 120x45 (har redan materialet)
Ska man ha förskjutna reglar cc30 hela vägen eller bygger man en ”ram” av 145 virket? Med förskjutna reglar mellan?
Tänkte fullisolering för att dämpa ljud.
Jag förstår att ljud kommer gå ner via trappan och den tänkte jag bygga in enligt samma princip.
Mellanbjälklaget är också isolerat dock inte hela utan ca 70%.
Söker alltså enkla lösningar för det jobb jag ändå ska göra.
För att stoppa att ljud kommer ut från garaget skulle ett laget extra gips göra stor skillnad? Tänker som en lättare åtgärd än att bygga en till vägg.