1 221 läst · 18 svar
1k läst
18 svar
Ljudisolera gipsvägg
Sida 1 av 2
Hej,
Vad är bästa sättet att ljudisolera mellanvägg i gips?
Förstår att man ska täta alla små springor, från golv och tak, osv.
1.
OSB och enkelgips på båda sidorna av väggen med isolering som denna:
ISOLERING ISOVER TRÄREGELSKIVA 37 GLASULLSISOLERING 70X560X1160MM
https://www.bauhaus.se/isolering-isover-traregelskiva-37-glasullsisolering-70x560x1160mm-9-09m
2.
Dubbla gipsskivor på båda sidorna av väggen, utan OSB, men med isolering.
Läst lite att dubbla gipsskivor inte gör så stor skillnad.
Dämpar isolering som länkat bra, eller finns det bättre som inte är så mycket dyrare?
OSB är bra att ha för att hänga upp tyngre saker osv, men är den bättre än gipsskiva när det kommer till ljudnivån?
Tack på förhand
1.
https://www.bauhaus.se/isolering-isover-traregelskiva-37-glasullsisolering-70x560x1160mm-9-09m
2.
Dämpar isolering som länkat bra, eller finns det bättre som inte är så mycket dyrare?
OSB är bra att ha för att hänga upp tyngre saker osv, men är den bättre än gipsskiva när det kommer till ljudnivån?
Tack på förhand
Kolla på dubbelvägg i gips, men det blir en rätt så tjock vägg eftersom man måste bygga dubbla väggar med en luftspalt mellan.E evoline skrev:Hej,
1.
[länk]
2.
Tack på förha
E evoline skrev:Hej,
1.
[länk]
2.
Tack på förhand
Annars är väl huvudregeln att göra väggen tyngre för att få den att dämpa mer ljud
Du menar luftspalt mellan gipsskivorna, och inte på varandra som med OSB och gipsskiva?Christus skrev:
Är det befintlig eller ny vägg?
Ljud är svårt, om du ska få det ordentligt måste du försöka stoppa ljudet via stommen också. Sök på nätet på ljudisolerade väggar. Där ser du att reglar sätts omlott tex för att stoppa vibrationer genom väggen.
Ljud är svårt, om du ska få det ordentligt måste du försöka stoppa ljudet via stommen också. Sök på nätet på ljudisolerade väggar. Där ser du att reglar sätts omlott tex för att stoppa vibrationer genom väggen.
Tänkte på både nya och befintliga väggar, vad som är bäst.LaszloToth skrev:
Kanske ska man riva bort en vägg för att göra det bättre men det beror på hur tjockt det kommer bli.
Besserwisser
· östergötland
· 2 406 inlägg
Har för mig att det på något bygge jag var användes en speciell sorts plåtregel som skulle vara bättre
Finns gott om taveller/material som visar dämpning för olika typväggar/konstruktioner om man googlar lite.
Sök på akustikregel eller ljudregel (bägge plåt) och hitta lite info hos tillverkarna.
En kompakt och bra lösning är akustikreglar som sätts "om lott", dvs varje regel håller bara en sida av väggen och har ett litet fritt utrymme till nästa.
Fyll mellanrumet med typ sån isolering du länkade till och sätt upp minst två gips (ju tyngre desto bättre).
Tror gyoroc har bra info, men finns fler...
Sök på akustikregel eller ljudregel (bägge plåt) och hitta lite info hos tillverkarna.
En kompakt och bra lösning är akustikreglar som sätts "om lott", dvs varje regel håller bara en sida av väggen och har ett litet fritt utrymme till nästa.
Fyll mellanrumet med typ sån isolering du länkade till och sätt upp minst två gips (ju tyngre desto bättre).
Tror gyoroc har bra info, men finns fler...
Hur höga krav är det. Gips och OSB på båda sidor blir bara det hyfsat bra. Isolering i förbättrar. Mineralull som är tyngre än glasull är något bättre. Om det inte är extrema krav skulle jag inte göra mer än så.
Just nu är det bara 45x45 med enkelgips på båda sidorna, kanske vill dämpa lite till.D Daniel 109 skrev:
Kanske river en sida och sätter i dessa isolering och på med 2 gipslager, borde bli lite bättre.
Är dessa bättre än isolering från Isover, eller typ samma sak?
https://www.byggmax.se/stenullsskiva-paroc-solid#1257=90023
Redigerat:
Ska du sätta dubbla skivor så skulle jag sätta en OSB och en gips för att få en skruvbar vägg. Vilken tillverkare det är på stenullen har ingen betydelse. Men stenull är bättre än glasull.
Hej,D Daniel 109 skrev:
Jag säger inte att du eller andra har fel som påstår detta, men skulle ändå vilja höra om någon kan "backa upp" detta påstående med konkreta siffror eller datablad?
När jag kollade en del på detta så hittade jag bara bra ljuddata på isovers "piano" isolering. Fick inte fram någon data för stenull. Hörde däremot flera som påstod att glasull dämpade (kanske då inte på alla frekvenser) bättre då den släppte igenom luft (ljudvågor) och då bromsade överföringen av ljud, medans stenull kunde transportera ljud lättare. Det råd de gav var att satsa på tungt material i form av gips, gärna dubbelt eller golv/specialgips om man ska göra något rejält och köra fullisolering med glasull.
Allt beror ju på totallösning och hur ljud dämpas i relevanta frekvenser.
Gällande lösningar så får jag väl också rent generellt påpeka vikten av att täta mot golv/väggar med akustikmassa eller liknande, dvs inte låta hårt material som gips kunna överföra ljud till stomme eller övrigt hårt material.
Extremfall för denna typ av överföring har nog de flesta stött på när någon borrat i en betongstomme...
Här tycks det vara rätt seriös information och inte bara påståenden.
https://www-soundproofcow-com.trans...tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=rq
” Mineralull har generellt ett högre STC-värde än glasfiber. Men glasfiber erbjuder fortfarande imponerande ljudblockerande egenskaper.”
Nu ser jag att det verkar vara en översatt sida.
https://www-soundproofcow-com.trans...tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=rq
” Mineralull har generellt ett högre STC-värde än glasfiber. Men glasfiber erbjuder fortfarande imponerande ljudblockerande egenskaper.”
Nu ser jag att det verkar vara en översatt sida.
Jo, lite mer info, men saknar verkliga tester och/eller faktiskta data (från någon produkt) på absorbation resp. överföring i olika frekvensband....D Daniel 109 skrev:
Sedan tror jag iof det är som det står i texten att det är ganska marginell skillnad.
Vill minnas att någon (från en glassullstillverkare) sa att "det kanske finns en anledning till att stenullstillverkarna inte publicerar akustikdata på sina produkter, utan att de hellre vill att folk köper de utifrån "tyngre är bättre".... .
Nu kanske det låter som jag är en stark förespråkare av glasull, men nä, jag tror de har likvärdiga egenskaper och det kan absolut vara så att stenull är bättre, men vore kul att få lite mer kunskap/data...
Jag är iaf fullkommligt övertygad (även om jag har svårt att backa detta påstående med data) att ex. det är viktigare att jobba med fogmassa än att välja "rätt" mellan sten/glasull...
Enligt den datan som finns där är glasull lite bättre på värmeisolering och stenull lite bättre på ljudisolering. Men det kan nog vara som du skriver, att skillnaden i ljudisolering många gånger överdrivs.
Edit: Här var det rätt bra information. https://www.isover.se/supporten-tipsar/ljudisolering-mot-buller-och-storande-ljud#6
Edit: Här var det rätt bra information. https://www.isover.se/supporten-tipsar/ljudisolering-mot-buller-och-storande-ljud#6
Redigerat: