24 996 läst · 136 svar
25k läst
136 svar
Ljudisolera för sex
Älskar exemplet med bilen!spikplanka skrev:
Jo, jag (TS) är ”frugan”. Jo, visst kan jag vara tyst, och det kan även vara spännande ibland att vara tyst, men att alltid vara det är mentalt påsfrestande, påverkar sexet negativt också för att mannen dessutom gillar att höra mina reaktioner. 🤷♀️ Jag vill inte bli van med defaultläge ”tyst”, då kan man som inte ens reagera/låta genuint längre efter ett tag.
Sedan tycker jag att lite mer rough sex hörs ju också ut (t.ex. smisk) och mycket svårare att förklara än stön.
Just ja, sänggaveln/sängen som dunkar är inte ett problem, men något som var tills man tog bort sängram och bytte till mjuk sänggavel.
Då skulle de behöva sova bort 3-4 ggr i veckan. Ingen vill ha dem så ofta, och dessutom vill man inte rubba deras hemrutiner för mycket och vi tycker annars om att ha våra barn hemma.H Harald Blåtumme skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 849 inlägg
Metoden för att ljudisolera befintliga rum är ändå tämligen enkel.
- Se till att det är lufttätt, släng på ett lager gips på alla ytor, spackla och foga. Golv, väggar och tak. Ljudklassad dörr är bra, man kan också med fördel ha 2st dörrar. Ventilation är ofta ett bekymmer och man kan leda om lite till ett utrymme där det gärna kan låta lite.
Se helst till att det låtande rummet är lite avsides till övriga rum. Sen kan man ju ha utrymme för att regla upp ytterligare väggar,
- Täthet (inga springor i väggen vare sig nära ljudkällan eller där det ska vara tyst)
- Tjocklek (längre avstånd mellan 2st väggar ger mer reduktion för långa ljudvågor typ basljud)
- Absorbenter (reducera eko, samtliga rum)
- Massa (kräver mer energi för att sätta i svängning)
- Frånkoppling (vibrationsisolering, stomljud)
Det är ganska vanligt att det bara fokuseras på väggar. Väggar är ofta hyffsat täta med gips, tapet och så. Innertak däremot har ofta små små springor som läcker igenom ljud. Mellanbjälklag ofta ganska öppna, även ljud upp till vinden.
Sand är löst och tungt. Typiskt väldigt dåligt på att överföra ljud. Det är något man kan använda sig av i botten på ett tätt bjälklag.
Dörrar, ventilation, fönster den stora ljudreflektorn i rummet.. och som där radiatorerna med stål rör som går till nästa rum..
Ta ett rum... montera en slät tyst utåtgående dörr som är tät (ljudklassad). foga installationen. Klä dörren med matta.
I rummet gipsa alla ytor, golv, väggar, tak spackla foga. helt tätt.
limma upp tätt med 50mm markisoleringsplattor(kompakt mineral/stenull) på allt ytor, golv, väggar, tak.
Lägg golvspån som nytt golv i hela rummet
Regla upp nya väggar, på golvspånet, alla ytor, även yttervägg. sätt reglar för nytt innertak i de nya väggreglarna. Se till att det är mellanrum mellan de nya väggarna/taket och isoleringen, ju mer avstånd destå bättre. Fyll mellanrummen mellan reglarna med vanlig mineralull, inte packat, fortfarande avstånd till markisolerskivorna.
Stäng igen väggarna och innertaket med osb+gips, spackla, foga. ev. golvgips.
Montera innåtgående tyst dörr.
Montera innerfönster i nya innerummet (frånkopplat från husstomme)
Klä med ytskikt, gärna heltäckningsmatta överallt.
Biorum, musikstudio eller sexkammare kan kvitta
Man kan också skapa "white noise" nära den som är ljudkänslig t.ex. en fläkt så dränks plötsliga ljud bort i bruset något
- Se till att det är lufttätt, släng på ett lager gips på alla ytor, spackla och foga. Golv, väggar och tak. Ljudklassad dörr är bra, man kan också med fördel ha 2st dörrar. Ventilation är ofta ett bekymmer och man kan leda om lite till ett utrymme där det gärna kan låta lite.
Se helst till att det låtande rummet är lite avsides till övriga rum. Sen kan man ju ha utrymme för att regla upp ytterligare väggar,
- Täthet (inga springor i väggen vare sig nära ljudkällan eller där det ska vara tyst)
- Tjocklek (längre avstånd mellan 2st väggar ger mer reduktion för långa ljudvågor typ basljud)
- Absorbenter (reducera eko, samtliga rum)
- Massa (kräver mer energi för att sätta i svängning)
- Frånkoppling (vibrationsisolering, stomljud)
Det är ganska vanligt att det bara fokuseras på väggar. Väggar är ofta hyffsat täta med gips, tapet och så. Innertak däremot har ofta små små springor som läcker igenom ljud. Mellanbjälklag ofta ganska öppna, även ljud upp till vinden.
Sand är löst och tungt. Typiskt väldigt dåligt på att överföra ljud. Det är något man kan använda sig av i botten på ett tätt bjälklag.
Dörrar, ventilation, fönster den stora ljudreflektorn i rummet.. och som där radiatorerna med stål rör som går till nästa rum..
Ta ett rum... montera en slät tyst utåtgående dörr som är tät (ljudklassad). foga installationen. Klä dörren med matta.
I rummet gipsa alla ytor, golv, väggar, tak spackla foga. helt tätt.
limma upp tätt med 50mm markisoleringsplattor(kompakt mineral/stenull) på allt ytor, golv, väggar, tak.
Lägg golvspån som nytt golv i hela rummet
Regla upp nya väggar, på golvspånet, alla ytor, även yttervägg. sätt reglar för nytt innertak i de nya väggreglarna. Se till att det är mellanrum mellan de nya väggarna/taket och isoleringen, ju mer avstånd destå bättre. Fyll mellanrummen mellan reglarna med vanlig mineralull, inte packat, fortfarande avstånd till markisolerskivorna.
Stäng igen väggarna och innertaket med osb+gips, spackla, foga. ev. golvgips.
Montera innåtgående tyst dörr.
Montera innerfönster i nya innerummet (frånkopplat från husstomme)
Klä med ytskikt, gärna heltäckningsmatta överallt.
Biorum, musikstudio eller sexkammare kan kvitta
Man kan också skapa "white noise" nära den som är ljudkänslig t.ex. en fläkt så dränks plötsliga ljud bort i bruset något
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 849 inlägg
Ren isolering klädd med aukustiktyg gör större skillnad. Perfekt för att reducera luftburet ljud i samma rum. t.ex. eko i en Pod studioL Lexii skrev:
Är egentligen inte så stort bekymmer men man kan inte använda standardteknik. I ett projekt för att dämpa maskinljud fick jag tips av en doktorand i akustik.Johannes Carlsson skrev:
Metoden går ut på att man bygger ventilationskanalerna som en labyrint med invändlig dämpningsmatta om luften skall vara till inomhusluft bör man nog klä dessa i geotextil eller annat som t.ex byggplast så att små fiber inte lossnar och mögel förhindras.
Sedan tillkommer den viktiga delen som är att bygga kanalerna med assymetriska former och en massa böjar. En metod är att bygga denna ljudfälla är med träreglar som kläs med explicit ljuddämpningsmaterial och som bas använder man en större bastant skiva. Därefter geotextil ovanpå dämpningsmattorna för att säkra att inget material följer med ut i rum. Samt "lock" som skruvas fast och som kan tas bort för att rengöra från damm.
För ett rum eller hus bör man nog använda stål mm istället för trä med tanke på mögelrisker mm.
Om rummet ändå byggs om för det uppgivna ändamålet så kanske det är värt att ordna takbjälkar som man kan montera något att fästa rep mm i
Tänk dock på att skilja på statisk last som t.ex en cementsäck som hänger stilla och dynamisk last där man släpper en cementsäck och den bromsas till stillastående. Dimensionera därefter.
Om mineralull eller gullfiber används så tänk på att dessa släpper ifrån sig små glasfiber som med glädje penetrerar celler och skapar inflamation tills cancer bildas i vissa fall.
För att testa ljuddämpningen så kan man förslagsvis spela någon "förbjuden film" på hög volym.
Hur gamla var barnen när de började intressera sig för de konstiga ljuden?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 849 inlägg
Bygga bra ljuddämpare är lite av en häxkonst (och beroende på ljudspektrum). Man får också se till att man inte skapar massa flödesinducerat ljud, men mycket absorbenter och volym behövs inte så mycket av en labyrint. Det finns ganska bra skummaterial (Poron t.ex.) som dämpar ljudvågor riktigt bra. Glasfiber är billigt och inte superbra. Samt måste kläs med ytskikt.spikplanka skrev:Är egentligen inte så stort bekymmer men man kan inte använda standardteknik. I ett projekt för att dämpa maskinljud fick jag tips av en doktorand i akustik.
Metoden går ut på att man bygger ventilationskanalerna som en labyrint med invändlig dämpningsmatta om luften skall vara till inomhusluft bör man nog klä dessa i geotextil eller annat som t.ex byggplast så att små fiber inte lossnar och mögel förhindras.
Sedan tillkommer den viktiga delen som är att bygga kanalerna med assymetriska former och en massa böjar. En metod är att bygga denna ljudfälla är med träreglar som kläs med explicit ljuddämpningsmaterial och som bas använder man en större bastant skiva. Därefter geotextil ovanpå dämpningsmattorna för att säkra att inget material följer med ut i rum. Samt "lock" som skruvas fast och som kan tas bort för att rengöra från damm.
För ett rum eller hus bör man nog använda stål mm istället för trä med tanke på mögelrisker mm.
Om rummet ändå byggs om för det uppgivna ändamålet så kanske det är värt att ordna takbjälkar som man kan montera något att fästa rep mm i
Tänk dock på att skilja på statisk last som t.ex en cementsäck som hänger stilla och dynamisk last där man släpper en cementsäck och den bromsas till stillastående. Dimensionera därefter.
Om mineralull eller gullfiber används så tänk på att dessa släpper ifrån sig små glasfiber som med glädje penetrerar celler och skapar inflamation tills cancer bildas i vissa fall.
För att testa ljuddämpningen så kan man förslagsvis spela någon "förbjuden film" på hög volym.
Hur gamla var barnen när de började intressera sig för de konstiga ljuden?
Man slipper iallafall att undvika eko när det gäller det här problemet. Så det är ju inte som att ljudisolera en inspelningsstudio.Johannes Carlsson skrev:Bygga bra ljuddämpare är lite av en häxkonst (och beroende på ljudspektrum). Man får också se till att man inte skapar massa flödesinducerat ljud, men mycket absorbenter och volym behövs inte så mycket av en labyrint. Det finns ganska bra skummaterial (Poron t.ex.) som dämpar ljudvågor riktigt bra. Glasfiber är billigt och inte superbra. Samt måste kläs med ytskikt.
Om det är flera våningar som är aktuellt: titta på något med betong mellan våningsplan. Det hjälper mycket med vibrationer från sängen och är mycket svårt att höra bra mellan våningsplanen annat än genom ventilationen. De flesta andra kommentarerna verkar vara mer fokuserade på väggar som är lätta att åtgärda efteråt om det behövs.L Lexii skrev:
Slog upp vad Poron är, "open-cell polyurethane" men det verkar finnas varianter med stängda celler också. Lämpligt inköpsställe?Johannes Carlsson skrev:
Densitet mellan 104 - 480 kg/m³
Temperaturtålighet -20 till +121 ⁰C
Har för mig att öppen cell fungerar dåligt med fukt så det lär behövas byggplast eller liknande ovanpå.
Vet du om det finns något kontinuerligt material som omvandlar mekaniska vibrationer till värme istället för att absorbera den mekaniska energin elastiskt och skicka tillbaks den ?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 849 inlägg
Betongbjälklag blir också lite som ett trummskinn. Vibrerar av minsta duns och överför stomvibrationer enormt. Därför läggs ofta ett innergolv på ett skikt av markisolering.S sjoelund skrev:Man slipper iallafall att undvika eko när det gäller det här problemet. Så det är ju inte som att ljudisolera en inspelningsstudio.
Om det är flera våningar som är aktuellt: titta på något med betong mellan våningsplan. Det hjälper mycket med vibrationer från sängen och är mycket svårt att höra bra mellan våningsplanen annat än genom ventilationen. De flesta andra kommentarerna verkar vara mer fokuserade på väggar som är lätta att åtgärda efteråt om det behövs.
Man behöver inte bry sig jättemycket om eko om man har absorbenter i ljuddämparen. Men bra att ha koll på ljudets infallsvinklar och reflexer
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 849 inlägg
Öppna celler fungerar helt okej. Med öppna celler får du mindre reflektion på ytan och ljudvågorna går in bättre i materialet.spikplanka skrev:Slog upp vad Poron är, "open-cell polyurethane" men det verkar finnas varianter med stängda celler också. Lämpligt inköpsställe?
Densitet mellan 104 - 480 kg/m³
Temperaturtålighet -20 till +121 ⁰C
Har för mig att öppen cell fungerar dåligt med fukt så det lär behövas byggplast eller liknande ovanpå.
Vet du om det finns något kontinuerligt material som omvandlar mekaniska vibrationer till värme istället för att absorbera den mekaniska energin elastiskt och skicka tillbaks den ?
Fukt.. ja, men sån fuktbelastning och även smuts bör man inte ha. Ett filter innan luftljuddämpare är bra. Om man inte bara kör ett hål bakom en löstagbar skärm.
Inköpsställe får jag säga pass på. Har bara köpt in direkt via jobbets leverantör. Amazon är nog enklast. Bättre att bara gå på densitet och lågt pris om det inte är ont om utrymme.
Helst vill man ha skjuvning mellan två lager i materialet som blir friktion. Det finns inga supermaterial här egentligen som är vettiga att föredra.
Hårda ytor för att blockera/styra reflexer och sen bara fylla med absorbent, lika djups dom lägsta frekvensen
Visst, men det är relativt enkelt fixat om man har en tjock fin betongplatta mellan våningsplanen. Hos mig kan man ha hela fotbollslag över och det låter ingenting mellan våningarna. Det hjälper att inte ha rör mellan våningarna för element som i äldre lägenheter - de blir också lätt lyhörda.Johannes Carlsson skrev:
Vad består denna fix av?S sjoelund skrev:
Hur ordnar man rören mellan våningarna utan att ljud följer med?S sjoelund skrev:
Om det inte ska vara ouppvärmt dvs..
Lägg om golven ovanpå betongen enligt det jag svarade på.spikplanka skrev:
Man lägger dem där ingen är. Luftburen golvvärme i mitt fall. Ett rör som går rakt från klädkammare till shunten och inte går upp något av rummen på övervåningen så det finns inga vibrationer den snappar upp.spikplanka skrev:
Ett alternativ är LLVP; då har du ingen vattenburen värme att dra och således inga ljud som dras mellan våningarna.