Hej! Jag bor ganska nära Bromma flygplats och vid nordvind så hörs varvningar sv motorerna in i vardagsrummet. Jag har noterat att det inte alls hörs lika mycket i souterrängvåningen som en våning upp. Det är betongvägg längst ner i huset och gipsskivor i vardagsrummet. Huset har i övrigt träpanel som är bytt precis.
När jag lyssnar med örat mot gipsskivorna hörs det som ett surr/brum i väggen, som att vibrationer/bruset från motorerna gör att jag upplever att väggen blir som en resonanslåda.. (ursäkta mitt icke fackmannamässiga språk..)

Jag är lösningsorienterad och tänker att väggen, som är byggd 1998, kanske är lite för klen? Det är ett trähus, och ljud går mer eller mindre rakt in. Fönstren är treglasfönster, och kanske också dåligt tätade osv. Någon som har en idé hur man tar sig an detta? Målbilden är att slippa höra suset/brummet så tydligt. Jag har också funderat på att byta fönster.

Jag hade kollat drevningen runt fönstren. Oftast lättast att plocka bort foder/salning på utsidan för att kontrollera. Är det glasull/stenull så kan man nog få en förbättring med fogskum istället. Visst, det blir jobbigare att byta fönster när man har fogskum, men det kan vara värt att kolla. Du kanske redan har det... men vi vet inte :)

För övrigt är det svårt att veta om ljudet du hör med örat mot väggen är alstrat genom ytterväggen eller reflexer från ljud som redan tagit sig in i huset.

Ljudisolerade pansarglas och mera gips är ju alltid en lösning, men jag hade kollat drevningen först :)

• Gilla
Maria Lörne
  • Laddar…
Tack snälla! Jag tror inte det finns mycket till tätning alls, definitivt inget skum! Annars hade man inte hört låga samtalsröster rakt in tänker jag? Så dumt jag inte tänkte på att kolla detta när panelen/fånsterfoder precis byttes…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.