Hej! Jag och min sambo flyttade in i ett hus för 1,5 år sedan, som ligger under inflygningen till en av Sveriges större flygplatser. Fågelvägen är avståndet 15km så vi omfattas inte av något “standard-stödpaket” från Swedavia. Beroende på vindförhållanden flyger de över vårt hus och vissa i hushållet far illa av det. Det är både ljudnivån inomhus, men även upplevda vibrationer, som är störande.
Vi ser två alternativ: 1) Flytta (vi älskar vårt hus så vill ju hellre bo kvar) eller 2) Luftljudisolera huset. Denna tråd handlar om alternativ 2.
---
HUSETS KONSTRUKTION
---
Huset är byggt 1954 och är inte byggt för varken värme- eller ljudisolering, så jag tror att det finns signifikanta möjligheter för att isolera huset bättre mot luftljud än vad det är idag. Jag kommer beskriva hur huset är byggt utifrån några områden, ställ gärna kompletterande frågor så förtydligar jag med text och bilder.
FÖNSTER
YTTERDÖRRAR
Jag vill angripa detta problem från alla håll och med med er hjälp få ner bullernivån från flyg så mycket det bara går.
Med ovan information, vilka åtgärder skulle ni anse är de mest effektiva mot flygbuller? Ställ gärna kompletterande frågor så svarar jag så gott jag kan med båda text och bild!
Mvh, Viktor
Vi ser två alternativ: 1) Flytta (vi älskar vårt hus så vill ju hellre bo kvar) eller 2) Luftljudisolera huset. Denna tråd handlar om alternativ 2.
---
HUSETS KONSTRUKTION
---
Huset är byggt 1954 och är inte byggt för varken värme- eller ljudisolering, så jag tror att det finns signifikanta möjligheter för att isolera huset bättre mot luftljud än vad det är idag. Jag kommer beskriva hur huset är byggt utifrån några områden, ställ gärna kompletterande frågor så förtydligar jag med text och bilder.
FÖNSTER
- 5 fönster är 3-glas-fönster från 2006 (3 sovrum, 1 i v-rum, 1 i kök)
- 2 fönster är 2-glas från ~1970 (v-rum)
- 1 fönster är 2-glas från byggåret (badrum)
- Ca 1,5-2,5cm springa runt om fönstren, delvis fyllt med fogskum som håller fast fönstret
- Ingen övrig isolering
- Fönsterlister trä insida
- 1” råspont
- 3 rum har gips (sovrum, hall, inre hall), 3 har spännväv (2 sovrum, v-rum), 2 har ngn form av fiberträ (kök, badrum)
- Ca 15 cm kutterspån på råspont
- Sporadiskt utplacerade isoleringsmattor längs med takfoten (halvhjärtat försök att tilläggsisolera från tidigare ägare)
- Har beskrivits i tidigare tråd
- Lager utifrån-in: fasadtegel, luftspalt, stående reglar 10 c/c, liggande reglar ca 60 c/c med ca 6,3cm mineralsull (laxåplatta), 1” råspont, 1,5cm treetop
- På insidan av alla ytterväggar kommer radiatorrör upp genom golv ca 5-5,5cm mellan rör och vägg, vilket (eventuellt?) begränsar möjligheterna till att bygga väggen inåt alltför mycket
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
YTTERDÖRRAR
- Tunn träytterdörr, samt inre ytterdörr, bildar ca 15cm luftspalt mellan dörrarna
- Altandörrparti från 1970, dörr upplevs tunn, 2-glas
Jag vill angripa detta problem från alla håll och med med er hjälp få ner bullernivån från flyg så mycket det bara går.
Med ovan information, vilka åtgärder skulle ni anse är de mest effektiva mot flygbuller? Ställ gärna kompletterande frågor så svarar jag så gott jag kan med båda text och bild!
Mvh, Viktor
---
LJUDMÄTNINGAR
---
Nedan axplocksmätningar från en ljudmätarapp på telefonen. Förstår att det inte är så precisa siffror man får med en sån, men kanske kan de användas i relation till varandra eller så. De angivna värdena är max/medel, under ca 60-90 sek.
INGET FLYG
Nu kanske dessa mätvärden är helt kassa och inte alls går att använda. Men om vi låtsas som att det går, så ser vi bl a att fasadljudisoleringen mellan ute-inne är (medelvärdet):
INGET FLYG
LJUDMÄTNINGAR
---
Nedan axplocksmätningar från en ljudmätarapp på telefonen. Förstår att det inte är så precisa siffror man får med en sån, men kanske kan de användas i relation till varandra eller så. De angivna värdena är max/medel, under ca 60-90 sek.
INGET FLYG
- Sovrum, inget flyg: 31/26
- Vardagsrum, inget flyg: 41/35
- Inre hall, inget flyg: 37/31
- Utomhus, inget flyg: 55/44
- Sovrum, 737: 44/30
- Vardagsrum, 737: 50/39
- Inre hall, 737: 44/36
- Utomhus, 737: 73/56
Nu kanske dessa mätvärden är helt kassa och inte alls går att använda. Men om vi låtsas som att det går, så ser vi bl a att fasadljudisoleringen mellan ute-inne är (medelvärdet):
INGET FLYG
- Sovrum: 18 db
- Vardagsrum: 9 db
- Inre hall: 13 db
- Sovrum: 26 db
- Vardagsrum: 17 db
- Inre hall: 20 db
Redigerat:
De åtgärder vi överväger
A) Ytterligare 30-40 cm cellulosa på vind (för värme men även ljudisolering)
B) Gipstak i v-rum (här överväger vi att sätta Norgips Silentboard)
C) Dubbelgips direkt på ytterväggarna (Norgips SilentBoard+vanligt gips). Att regla upp mot yttervägg är också ett alternativ men då vi totalt har 5,5cm innan radiatorrören är i vägen får det i så fall bli tunt, och vi vill inte riva upp golvet i rummen (nylagt eller äldre fint golv).
D) Dreva fönstren med mineralull
E Ljudisolerande laminatglas (2-1-2) på äldre fönster
F) Byta altandörrparti
G Byta ut tätningslister samtliga fönster, och sätta dubbelt
A) Ytterligare 30-40 cm cellulosa på vind (för värme men även ljudisolering)
B) Gipstak i v-rum (här överväger vi att sätta Norgips Silentboard)
C) Dubbelgips direkt på ytterväggarna (Norgips SilentBoard+vanligt gips). Att regla upp mot yttervägg är också ett alternativ men då vi totalt har 5,5cm innan radiatorrören är i vägen får det i så fall bli tunt, och vi vill inte riva upp golvet i rummen (nylagt eller äldre fint golv).
D) Dreva fönstren med mineralull
E Ljudisolerande laminatglas (2-1-2) på äldre fönster
F) Byta altandörrparti
G Byta ut tätningslister samtliga fönster, och sätta dubbelt
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
tehvicke skrev:De åtgärder vi överväger
A) Ytterligare 30-40 cm cellulosa på vind (för värme men även ljudisolering)
B) Gipstak i v-rum (här överväger vi att sätta Norgips Silentboard)
C) Dubbelgips direkt på ytterväggarna (Norgips SilentBoard+vanligt gips). Att regla upp mot yttervägg är också ett alternativ men då vi totalt har 5,5cm innan radiatorrören är i vägen får det i så fall bli tunt, och vi vill inte riva upp golvet i rummen (nylagt eller äldre fint golv).
D) Dreva fönstren med mineralull
E Ljudisolerande laminatglas (2-1-2) på äldre fönster
F) Byta altandörrparti
G Byta ut tätningslister samtliga fönster, och sätta dubbelt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"ISOCELL cellulosaisolering uppnår i mellanväggar upp till 3 dB och vid mellantak upp till 5 dB bättre ljusisoleringsvärden än vanliga isolerskivor. Endast på grund av faktumet att alla hålrum är helt fyllda, kan man anta en bättre ljudisoleringsnivå än i skivformade isoleringsmaterial. Detta bekräftades för övrigt av TGM Wien med en jämförelsekontroll. (Kontroll-nr. VA AB 11961)"
Hur man nu tolkar det där är ska vara tät? men mer verkar bättre
Hade testat häfta/skruva på en 2-10mm plast skiva på utsidan av fönstret sen insidan o se om det var någon positiv eller negativ effekt.
Funderar själv på ersätta inre eller och yttre glaset med en isolerglas kassett.
Har en uv skyddad 1mm plast emellan 2 glasen för en halvdan extra luftficka inget mot 3 glass men kostade någon 100ing.
Men ljud problem från flyg... stenull första tanken. Alternativt blanda lite typ 45mm glass,45mm sten ull då olika material för olika akustiska egenskaper? du ska i princip bygga en ljudstudio (snubblade på de på nätet där nämndes olika material)
Kanske försöka se vart just ljud vibrationer smiter in, kan väl skaka ventilations luft = ett luft filter & ev stommen.
Då man inte lägger in stelare material inuti som nu skakar, så en del mer hänger än sitter hårt?
jag e lite tokigt paranoid.
Hur gick det?
Tack för frågan! Vi har gjort
A), B (vanligt 13mm gips), C (enkelgips vanligt 13mm gips) samt D-G (bytt dörrparti + alla fönster till 37db fönster).
Har inte mätt men upplever tillräckligt stor skillnad för att det inte ska "kännas" såsom tidigare. Så vi är nöjda med förändringarna. Kan återkomma med mätvärden (dock varierar det en beroende på vindriktning också så svårt o jämföra helt)
A), B (vanligt 13mm gips), C (enkelgips vanligt 13mm gips) samt D-G (bytt dörrparti + alla fönster till 37db fönster).
Har inte mätt men upplever tillräckligt stor skillnad för att det inte ska "kännas" såsom tidigare. Så vi är nöjda med förändringarna. Kan återkomma med mätvärden (dock varierar det en beroende på vindriktning också så svårt o jämföra helt)
Kan rekommendera tråden "Ljudisolera för sex" där det framkom många användbara tips som är applicerbara även för flygbuller, tåg, biltrafik, byggjobb, ljudstudio mm.
Var det någon åtgärd som märktes av signifikant?
Flerglasfönster verkar iaf som en låghängande frukt, ev kanske två fönster efter varann i samma karm?
Var det någon åtgärd som märktes av signifikant?
Flerglasfönster verkar iaf som en låghängande frukt, ev kanske två fönster efter varann i samma karm?
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Höja gammalt trähus från 1909 (eller äldre) byggd på betongplatta
Byggnadsvård -
Kan man lerklina innerpanel i äldre trähus?
Byggnadsvård -
Isolera äldre trähus
Lösvirke & Timmerhus -
Ommålning av äldre trähus byggt 1930.
Byggnadsvård -
Nybygge: Trähus i äldre stil med torn, gigantisk källare och 4m högt garage!
Socialt & Projekt