Byggahus.se

Ljuddämpande spaltventil

1. V
    Medlem · 26 inlägg
    Bor i en bostadsrätt med självdrag och i ett av lägenhetens fönster sitter spaltventil som jag undrar om det går ut byta ut till en som dämpar ljudet på något sätt. Har jag spaltventilen öppen låter det som en mindre storm inne i lägenheten vilket gör att man oftast har den stängd och i värsta fall täpper igen (vet att det inte är att rekommendera). OVK är genomförd av föreningen och den är godkänd.

Jag undrar dock om man kan byta ut spaltventilen till något som dämpar ljudet när den är öppen, för jag vill gärna få in frisk luft i lägenheten utan och behöva öppna fönster och dörrar. Spaltventilen på bilden är 37 cm bred.

2. J
    Medlem · 3 220 inlägg
    Sätt in fler spaltventiler så luftflödet kan ta olika vägar och därmed minskar ljudet från luftströmmen när det blir lägre strömningshastighet.

3. AXS
    Medlem · 1 196 inlägg
  4. M
    Medlem · 10 inlägg
    Hej.
    Vi har sp fönster med spaltventiler i våra sovrum.
    Våra grannar har väldigt livliga barn som hoppar studsmatta till ca 23 på kvällarna.
    Vi har tilläggsisolera huset men inte heller det gjorde mycket skillnad.
    Har stoppat isolering i spaltventiler men gjorde inte heller det ngn skillnad.
    Kan man ljudisolera ventilerna på något annat vis:)

5. baubaubau
    Medlem · 34 inlägg
    Casamja har några sådana produkter, för ljuddämpning i fönsterventiler:

https://casamja.se/produkt-kategori/casamja-dragfria-uteluftsdiffusorer/

Har länge varit sugen på att testa dem i smyg.
    Personligen tycker jag att våra spaltventiler (som ser ut som denna modell) har två primära problem:
    • Det blir dragigt och kallt, eftersom luftflödet inte diffuseras
    • Det visslar och viner
    Båda gör att man tenderar att stänga dem helt eller delvis, vilket försämrar både flödet och luftväxlingen.