Byggahus.se

Ljud i Kök & Badrum

1. N
    Medlem · 155 inlägg

NordiCs

Medlem
    Är i byggahus tankar och då jag och min lilla familj så gott som jämt vill ha musik omkring oss, så funderar jag rätt mycket på detta.

Det jag nu har kommit fram till är att i badrumet så funderar jag på att installera marina "bil/båt" högtalare(ca 150w)i väggarna / taket. Dessa skall drivas med en vattenskyddad bilstereo/mp3spelare någonstans i badrummet med en fjärrkontroll till detta.

I köket Funderar jag på en liknande lösning men då ta vanliga bilhögtalare (6x9' 200w) och montera dessa i väggarna/taket. Dessa skall också drivas Dessa skall drivas med en bilstereo/mp3spelare som placeras antingen i/under ett skåp eller i en låda.
    Denna skall också ha en fjärrkontroll.

Självklart måste dessa drivas med 12v (inga problem) och vid kontroll har jag sett att det blir ungefär samma slutkostnad som en vanlig stereo.

Nu är jag sugen på att få höra lite komentarer om min ide....... är det någon ide att försöka sig på ??? ??? ???

2. O
    Medlem · 350 inlägg

ompalompa

Medlem

Re: Ljud i Kök & Badrum

Det är enbra ide´. Jag har liknande i mitt kök, marinhögtalare från Ljudia i taket som drivs av en bilstereo under ett överslåp, funkar kanon. Mitt undertak kan dock vibrera litegrann om man spelar för högt. Jag slarvade nog lite med undertaket......

3. H
    Medlem · 76 inlägg

HEDIN

Medlem

Hej!
    Jag kommer att dra högtalarkabel ovanpå innertaket till badrum från vardagsrummet där jag kommer att ha stereon och sedan ha ett vägguttag där jag kan koppla ihop stereon med högtalarna. Vill inte ha en massa apparater överallt... Kommer att ha ett eller två uttag i vardagsrummet, man kommer ju säkert att möblera om nån gång. Kommer ev. att ha en separat volymkontroll i badrummet så man slipper fram och tillbaks till vardagsrummet för att ställa in rätt volym. Annars får det bli en lösning med en fjärrkontroll...nån IR länk så man får räckvidden...

// Erik

4. M
    Medlem · 248 inlägg

mgb62

Medlem

Hej
    Jag går i samma tankar.
    Har en gammal bilstereo i köket nu med ett par "billiga" högtalare. Till vårt nya husbygge har jag nog tänkt att fixa lite bättre prylar.
    Vad har ni använder ni för matning till bilstereon?

5. O
    Medlem · 350 inlägg

ompalompa

Medlem

Till min köksbilstereo använder jag en liten trafo på 1 ampere som går till ett batteri och sedan till bilstereon. Batteriet är på 7 Ah och trafon på 1 A. Batteriet blir hela tiden underhållsladdat samtidigt som 7 Ah räcker gott och väl till stereon. Det går säkert utan batteri också men jag jobbar men inbrottslarm så jag har "gratis" batterier!!

6. N
    Medlem · 155 inlägg

NordiCs

Medlem

Det var nog någon liknande lösning på ström försörjningen jag hade tänkt.

Och med ett batteri kan man ju lyssna även fast det blir strömavbrott ;D

7. M
    Medlem · 248 inlägg

mgb62

Medlem

Varför använder man inte en liten omvandlare typ "batteriladdare" ?
    Ni vet en sån där man sätter i vägguttaget och ut kommer 12 V likström.

8. A
    Medlem · 254 inlägg

För att driva en bilstereon som jag har i garaget så tog jag nätaggregat från en gammal dator. Nätaggregat är tyst och kan driva bilstereon och två stycken slutsteg som jag har fungera kanon bra. ;) ;)
    Man kan ju köpa ett nytt nätaggregat hos någon som håller på med dator tillbehör från ca 300 har jag set på nätet, om man ej har något gammalt.

9. H
    Medlem · 13 inlägg

Hasse

Medlem

Min lösning är 4 st förstärkare (Vincent Spark 2x30 w) a 1000:-/st centralt placerade i vardagsrummet. 7 par högtalare som drivs 2 par/förstärkare, 8 paret ledigt för terassmontage. Högtalare för inbyggnad från Ljudia (995:-/par brutto) + 1 st radio/CD del till alla förstärkarna. Eftersom musiken i mitt fall är tänkt som en konstant ljudridå i alla rum, även bad och tvätt, räknar jag inte med något större behov av inställning till dagligdags. Givetvis är alla VP-rör för högtalarkabel draget i väggarna och taken. Även lågnivå (5 ledare) är dolt förlagt mellan tv och stereo/CD/DVD rack. Den vanliga stereoanläggningen blir kvar och kan i framtiden bli en hemmabio.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.