Hej!

TL;WR: erfarenhet av irriterande ljud/tjut från Frico SL och Carisma Fly fläktkonvektorer?

Vi ska koppla in frikyla till vårt bergvärmesystem och ska välja fläktkonvektorer nu. Två mindre konvektorer ska monteras i kontoren och så en större i vårt vardagsrum som till viss del går ihop med inre hallen och köket. Jag är extremt ljudkänslig och hör höga frekvenser som ingen annan hör (utom möjligen hundar). Ljudkänsligheten är som tydligast kvällstid när lugnet i huset lägger sig, då vill jag enbart höra en durrande diskmaskin och ljud från TV:n. Inget tjut eller annat irriterande ljud från golvvärmepumpen eller kvarvarande tjut från en utdragen mobilladdare (IYKYK).

Fläktkonvektorerna vi har fått offert på är två mindre Frico SL samt en stor Carisma Fly. Är det någon här som har erfarenhet av dessa? Ljudnivå? Fråga resten av er familj om de hör ljud ni inte hör (min sambo är omöjlig, han hör absolut inte samma ljud som mig!). Jag är inte så känslig för durriga och lågfrekventa ljud men högfrekvent och jag trillar nästan av pinn... Har ni tips på andra konvektorer? Jag gillar när det är estetiskt snyggt och ogillar skarpt luft-luftare, men kan väl tänka mig en väggmonterad fläktkonvektor men ser gärna foton från er för att få en uppfattning om storlek.

Allt gott!
Linn

• Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Har ingen åsikt om ljudnivå på dom du funderar på men ju större fläktkonvektor du köper i fråga om kw i kyla ju lägre fläkthstighet kan du köra på. Kan vara värt att tänka på

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.