Byggahus.se

Livslängd tak 70-tal

1. K
    Medlem · FRÄNDEFORS · 778 inlägg

kest

Medlem
    Ett bra bränt lertegel kan lätt hålla 50 år eller mer.
    Ett annan bränning vittrar sönder i skivor (frostskador) och kräver byte. Detta syns ofta tom från marken. Så ett foto? Ett undertak skall bara ta upp kondens dropp och läckage, mindre mängder snödriv.

2. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 015 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Nej, det är ett vanligt sätt att bygga, men det verkar ju va dags att göra om med tex duk då din masonit har gjort sitt.

3. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 246 inlägg

Oldboy

Medlem
    Om masoniten inte har lagts med tillräckligt överlapp på takstolarna, och/eller inte spikats ordentligt, så är det stor risk att den med tiden ger sig och ramlar in.
    Det går att lappa och laga, och har man tur var det bara ngn enstaka skiva som inte blivit väl lagd/fäst, men det är nog ändå läge att förbereda sig på byte av undertak ngn ggn de närmsta 10 åren.

• Laddar…
  4. K
    Medlem · Haparanda · 673 inlägg

kisumisu

Medlem
  5. K
    Medlem · FRÄNDEFORS · 778 inlägg

kest

Medlem
    Spontant. Ett mycket bra tak. Varför byta det? Gillar du inte färgen?

6. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 696 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Det brukar gå epidemi i takbyten när väl en granne börjat i ett område. Hade ju själv inte litat för fem öre på firman om de efter egen besiktning kommit fram till att taket behöver bytas.

7. T
    Medlem · Sö · 2 345 inlägg

TheGame

Medlem
    Ser inte alls farligt ut.
    Vill påstå att mitt tak såg värre ut innan jag bytte.
    Men då hade jag trasiga eternitplattor också.
    Är det konstant läckage in på masoniten kommer den bli så blöt att det går att trycka genom.
    Att det blivigt lite fuktfläktar som torkat ser jag inte som allvarligt, det syns bara tydligt.

8. G
    Medlem · 1 588 inlägg
    Ett riktigt bra bränt tegel håller lätt i 300 år.

• Laddar…
  9. D
    Besserwisser · E · 16 398 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Men enligt bilderna har inte TS ett tegeltak. Men pannorna ser ju ändå helt okej ut.

• Laddar…
  10. kitco
    Renoverare · södermanland · 225 inlägg

kitco

Renoverare
    Det där masoniten ser superfräscht ut lär hålla i 40 år till, ser ingen mening med att byta. Byt pannorna om de spruckit och det börjar samlas mycket sand i stuprören.

På gatan jag bor är alla hus från -75. 6st har bytt sina betongpannor alla har kvar orginal masoniten.

• Laddar…
  11. Jiji
    Medlem · 2 045 inlägg
    Ser väl jättebra ut.
    Vi har ett hus med betongpannor från 1937, en del av dem är lite väl tunna men de flesta är faktiskt fina fortfarande. Dina ser tjocka och hela ut på bilderna. Så det känns inte nödvändigt att byta ditt tak. Läcker det någonstans?

12. G
    Medlem · 1 588 inlägg
    Ser bra ut.
    Om du tar in offerter och går på den billigaste är det inte osannolikt att det slutar med ett sämre tak.

• Laddar…
  13. K
    Medlem · Haparanda · 673 inlägg

kisumisu

Medlem
    Ok. Tack för alla bra svaren!

Jättebra när denna forum finns!

Kan ju själv inte så mycket om just tak.

Dessutom verkar inte firman helt okej. Heter vesivek. Är en finsk firma.
    Söker man på svenska hamnar man i nån skum sida där kunder så nöjda nästan överdrivet bra när alla ger 5 stjärnor av 5 :thinking:

Läser man på finska så verkar dom utnyttja dem som jobbar åt dem. Med all säkerhet även kunderna också.

Jaja det är väl lite så med dörrknackar företag.

14. T
    Medlem · Sö · 2 345 inlägg

TheGame

Medlem
    Anlita aldrig dörrknackar-företag.
    Seriösa hantverkare knackar inte på hos folk

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.