Livslängd på värmepump?

1k läst  1 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Står i färd med att göra affär på ett större hus (7 rok) än det vi har nu (5 rok) då familjen växer. Sitter med kalkylen och har nu kommit till uppvärmningen,

Det "nya" huset som är byggt 1977 är på 165 kvm + 65 kvm i biyta. Uppvärmningen består av direktverkande el samt en luft-luft värmepump (Toshiba från 1995). Det finns även en öppen spis (som jag tänkt sätta en insats i).

Hur är egentligen livslängden på en sån här värmepump (luft-luft)? Vad kan man förvänta sig? Den har fungerat klanderfritt hittills...
    Total elförbrukning idag är 17500 kWh. Ett nära på identiskt grannhus förbrukar 24000 kWh per år och då kör de endast med direkt el + viss brasvärme.

Är det stor skillnad på effekten hos en ny luftvärmepump jämfört med denna från 1995?

En ny pump kostar cirkus 20000:- inkl installation har jag sett. Nu är jag bara ute efter en fingervisning. Vad säger den samlade erfarenheten?

//Aine

2. R
    Medlem Nivå 6

Re: Livslängd på värmepump?

Luft/luftpumpen får du nog räkna med att byta relativt snart, hållbarheten för en sån är 10 år går den längre som denna gjort är det en bonus. Effektiviteten är bättre med en ny men förvänta dig inte några fantasibesparingar, skulle kunna tänka mig 1000-2000 kwh mindre än idag.
    Det bör bli billigare att byta till en ny luft/luftpump eftersom du har hål och rör som du förmodligen kan använda till den nya pumpen.
    rogge

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: