Livslängd på takpapp

9k läst  4 svar

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag har ett hus där jag tror att man bytte takpapp och la på nytt taktegel -71. Börjar nu det bli dags att byta takpappen eller hur ska man veta när det är dags (förutom när det börjar läcka in).

2. GoForIt
    Medlem · Nivå 13

Re: Livslängd på takpapp

Ja, vi har bytt nu i sommar och vårt hus är något är åldre än ditt.
    Så nog kan man säga att det är dags med lite förebyggande underhåll efter 35 år...

3. GoForIt
    Medlem · Nivå 13

Där var jag alltså inte riktigt enig.

När man upptäcker en takläcka, så är det ju ofta ganska mycket skador i form av blöt isolering, massor av fuktigt material på vinden, fuktigt innertak etc.

Det är också viktigt att komma ihåg att villaförsäkringen normalt inte gäller.

4. wertok
    Medlem Nivå 8

Vårt papp som är skyddat av pannor har legat på samma plats i exakt 59 år och än så länge kan jag inte se att det läcker in nånstans på vinden. Visst får man börja kalkylera för utbyte men jag hoppas kunna vänta fem år till...

5. P
    Medlem Nivå 6

Vårt tak hade först spåntak, ovanpå detta lades papp (listtäckning) 1897. År 1911 lades tegelpannor på. Där efter hade inte taket gjorts om förrän vi la om hela taket, alla lager, bytte och förstärkte takstolar 2005. Dyrt! Man såg inte att det regna in, men det gjorde det! Så vänta inte för länge… ;)

mvh plexi

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: