Livslängd Nibe Fighter från 1989?

6k läst  16 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Vi håller på och skall köpa en enplansvilla från 1989 med vattenburen golvvärme samt en Nibe Fighter värmepump.

Bör man ta med i kalkylen att Niben skall bytas de närmsta åren?

Vad kostar det mellan tummen och pekfingret att isåfall byta?

• Laddar…
  2. B
    Medlem Nivå 6

Re: Livslängd Nibe Fighter från 1989?

Är det en Nibe frånluftsvärmepump eller bergvärmepump?

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Oavsett vilken sorts pump det är skulle jag räkna med att en maskin som är inne på sitt 17nde levnadsår tackar för kaffet och vill åka sopbil vilken dag som helst.

4. J
    Medlem Nivå 1

Frånluftsvärmepump

5. J
    Medlem Nivå 1

Okej. Det var ungefär ett så tydligt svar jag ville ha! Då är vi i ett förhandlingsläge för att pruta ner priset lite!

6. Overlander
    Medlem Nivå 5

Brukae vara ett dåligt förhandlingsläge då man redan tagit med att vp är gammal i priserna.

7. C
    Medlem Nivå 14

e frånluftsvärmepump brukar hålla i 10-15 år & en markvärmepump brukar hålla 20 -25 år

8. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12

Minst 30 - 40 år har jag hört att markvärmepumparna kan hålla..

9. lier
    Medlem Nivå 8

Håller med dig bytte ut våran frånluftsvärmepump i det gamla huset i vintras. Dock var det en ctc master som la av och livslängden var ganska exakt 15år..

Dåligt tycker jag :( Så pass dyr investering och håller inte bättre :-/

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Då säger jag såhär. Alla inlägg från och med nu som inte svarar på frågeställarens ursprungsfrågor (jag tror vi har löst det mesta utom just vad en ny anläggning kostar) kommer att tas bort.

Detta gäller i synnerhet tramsiga diskussioner kring hur länge en värmepump kan tänkas fungera.

JonasI - på www.rinkabyror.se kan du snabbt få en indikation på vad en ny pump kostar. Säkerligen blir det lite dyrare om du köper den från en röris. Lägg till kostnaden för att ta bort den gamla och installera den nya. Det är ju egentilgen rätt snabbt gjort, men om du budgeterar 3 dagar för det så borde det väl täcka dina kostnader tycker jag?

11. lier
    Medlem Nivå 8

Då säger jag så här då vilket jag glömde säga att våran nibe fighter fränluftsvärmepump kostade med alla installationer 75000kr.. Jag hade luftburen värme om det nu är någon skillnad, motför platta på mark.

12. J
    Medlem Nivå 1

Husköpet görs privat och inte via mäklare. Därav kanske man kan ha ett litet förhandlingsläge.

13. J
    Medlem Nivå 1

Tackar så mycket för detta. Strålande hjälp som verkligen uppskattas!

14. M
    Medlem Nivå 3

Jag har precis rivit ur min Nibe Fighter från -84.
    Vi är fyra hus på gatan som byggdes -84 och alla har nu bytt sina pumpar, 2 i år och 2 tidigare, vet ej när.

Installerade precis en IVT 490 och det gick på 49000 inkl installation och borttagning av den gamla.
    Dom rev ut den gamla och satte in den nya på en dag.

15. Overlander
    Medlem Nivå 5

Tramsiga det var ju precis vad frågan gällde då är dt väl bra att få e indikation på hur länge andras pumpar hållit bara för att en produkt har en viss beräknad hållbarhet i mallar osv betyder ju inte att alla märken modeller är lika dåliga / bra! Visste inte att man bara var ett lyckligt fåtal som fick svara på frågan vem bestämer närfågeställaren är nöjd med svaren DU ELLER FRÅGESTÄLLAREN???????
    :(

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: