Byggahus.se
Halloj, vi är på gång att köpa en kåk från -54 med 'grävd brunn med rening, -85' På visningen kikade vi in i ett rum och så sa styvfar "där har ni reningen till brunnen, hydrofonen". Visst hade jag hört talas om hydrofoner tidigare, men ungefär där tog kunskapen stopp :)

Så jag undrar helt enkelt, hur funkar en hydrofon, och hur lång livslängd kan dom ha? Vad kan det rör sig om för kostnader att byta ut en? Krävs det något underhåll?

Bara för att skaffa mig lite basic kunskap innan besiktning och frågestund innan kontraktskrivning.

HydrofoR var namnet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydrofor

Hydrofoner har man när man jagar ubåtar :)

Hursomhelst är det en vattentank på typ 150 liter med en luftblåsa i, och den funkar som vattenmagasin och tryckutjämnare så att pumpen inte behöver gå så ofta. Den är ofta gjord i galvat stål med plast på insidan och håller kanske 20-30 år. En ny kostar ett par tusen - det finns billigare modeller i glasfiber.

Underhållet brukar vara lite luftning när man märker att pumpen startar för ofta. Tömning, rengöring och inspektion på insidan en gång om året är nog bra (men det fixar man själv, tycker jag som bara har en pensionerad hydrofor från -82 här för trädgårdsvatten.)

Har brunnen rening finns det säkert annan apparatur förutom hydroforen men det är utanför min lilla kompetens. Förmodligen är den både dyrare och håller sämre.

"Grävd brunn" lär betyda att den inte är så djup, och då är inte pumpen så dyr heller utan det duger med en som står på ytan och suger. Är brunnen djupare än 7-8 meter krävs annan utrustning som man också bör kolla skicket på eftersom det kostar 10-30 kkr att byta.

Vår hydrofor är från 1956 och verkar fortfarande fungera, så man kan få längre livslängd än 20-30 år. Vi har inte gjort ren den nån gång, men borde göra det. Vi har bott i huset i två år. Det kan nog vara en bra ide att skaffa en packning till rengöringsluckan om man skall göra ren den för säkerhets skull. Vore inte kul att inte få tätt efter rengöringen.

Danne031 skrev:
Bara för att skaffa mig lite basic kunskap innan besiktning och frågestund innan kontraktskrivning.
Med tanke på att det är en grävd brunn, bör du absolut ta ett vattenprov innan ni slutligen bestämmer er.

jaja hydrofor då då, se så fort jag lärde mig nåt :D

Vattenprov har vi tänkt att få analyserat innan vidare beslut tas.
Största problemet som vi ser det är hur fasen vi får reda kapaciteten i brunnen däremot.. Den grävdes -85 för att ersätta en tidigare grävd, typ 50m bort (man kan ju fråga sig varför det behövdes). Vidare har de tidigare bara bott en ensam gumma i huset, lite skillnad mot en 3barns familj.

Tack så länge :)

Låna eller hyr en dränkbar länspump och försök att tömma brunnen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.