T
Hur gör ni för att behålla livslängden så länge som möjligt på era hammarborrar?

Hur ofta kyler ni? Kyler ni med vatten?

Har flera att byta mellan. När jag spräckte berg brukade jag h 4-6st likadana så de kunde kylas mellan.

Kyla med vatten har jag förstått kan spräcka borret.

Idag skulle jag har satsat på Bosch borr med utsug.

Redigerat:
T
Ah ok. Så de ska kylas så mycket så du byter? Kör du ett hål per borr då eller?

Om man doppar varm borr i vatten spricker den väl? Aldrig kylt någon borr, annat än då man behövt vila själv. Ska du borra massa hål i granit eller hur kom frågan upp? Och hur stora hål?

T Ejmelie skrev:
Ah ok. Så de ska kylas så mycket så du byter? Kör du ett hål per borr då eller?
Beror på i vad och hur djupt. 16mm hål i granit, 20cm djupt blir varmt.

Förstår inte varför folk ska hålla på o kyla borrarna hela tiden!

En borr av bra kvalité kan man borra med utan att behöva stå o skvätta vatten på som någon hanhund.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Kör personligen med billiga borrar från Jula/Biltema/Ebay. Betalat runt hundringen per styck (18-30mm). Då gråter man inte när de ger upp. Rätt prisvärt, vissa har jag gjort långt över 20 hål i granit med bibehållna skäregenskaper. Då slipper man kyla :rofl:

T
Ska borra hål i sten och berg. Mellan 18-22 mm.

Granit är tufft för borret, kommer smälta så kronan blir en rund klump om en kör på tillräckligt länge utan att låta den kallna. Jag har några Hilti-borr som vittnar om det.
Risken ökar antagligen om varvtal och slagkraft inte är avvägd mot dimension och material men sånt är ju lite svårt att planera för som amatöranvändare.

B
Har provat att ha svagt rinnande vatten på borrstället, dels för att kyla borren, och dels för att minska damm. Kan inte säga att det blev någon dramatisk skillnad på livslängden, men det borde väl inte skada den heller tänker jag, då jag inte hastigt kyler den.

Se till att köpa borr med 4 skär, finns ibland billigare med 2 skär som håller ungefär hälften så länge... men kostar nästan lika mycket.

I betong håller de för många hål, sten är det klart sämre med livslängden på borren. Der finns en viss koppling mellan livslängd och pris på borr. Jag hade borr från jula som var felhärdade och bara höll för 1-2 hål. Tror de är borta ur deras sortiment nu, då jag såg att de hade bra omdöme nu (de hade kasst omdöme när jag köpte dem).

Det som var mest prisvärt då i förhållande till livslängd, var köpt borr från nätet. Tror jag köpte från ebay eller möjligen amazon (Tyskland i alla fall), men minns inte fabrikatet. Jag skulle spräcka en massa massa sten med snigeldynamit, så det var många löpmeter borrhål och borrar i tre olika prisklasser med i utvärderingen.

Borret håller mycket längre om man kontinuerligt kyler med vatten.
Har aldrig någonsin spräckt en enda! Alla proffsmaskiner har automatisk kylning av borrspetsen.

L Lutte skrev:
Förstår inte varför folk ska hålla på o kyla borrarna hela tiden!

En borr av bra kvalité kan man borra med utan att behöva stå o skvätta vatten på som någon hanhund.
Nej, ett borr tar skada om det blir för varmt. Den risken föreligger i alla hårdare material.

mexitegel mexitegel skrev:
Nej, ett borr tar skada om det blir för varmt. Den risken föreligger i alla hårdare material.
Dom gånger jag har tagit sönder en borr beror det på armeringsjärn där man har träffat kanten enbart.

Har plågat borrar ordentligt både i betong och berg via arbetet, man är trött i armen eller så är maskinen för varm innan man har plågat ihjäl en kvalitetsborr

Rickard.
mexitegel mexitegel skrev:
Jo så är det men för varmt beror sällan på att man inte kyler utan oftare på fel/dålig maskin(för svag), för mycket damm i hålet eller annat handhavandefel.

Temperaturer som är helt normala för hårdmetallspetsen är också mycket högre än vad många skulle tro. Borrar man i "byggsammanhang " är det väldigt svårt att komma upp i dom temperaturerna om man inte gör något fel även fast man borrar många hål efter varandra.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Att kyla ett borr med vatten när man borrar i berg kan ge problem med att borrkaxet inte kommer upp ur hålet. Det klibbar ihop när vatten påförs. Endera så hoppar man över kylning eller så skall man ha en maskin som kan påföra vatten i borrhålets botten och med bra flöde så att kaxet kommer upp ur hålet. Tror det finns elmaskiner som via borret tillför luft i hålets botten för att kyla och transportera bort kax. Har man inte någon sådan maskin så är det nog bäst att borra försiktigt så att inte borret blir för varmt och det kan göras på olika sätt t.ex borra korta stunder och låta borret kallna eller växla mellan flera borr som får kallna medans man borrar med ett annat borr.

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.