Hej!
Jag vill bara komma med ett litet tips för er som tänkt byta från luftburen till markburen telefon in i (nya) huset.
Bakgrund: Vi köpte ett fritidshus som vi rev och byggde sen nytt hus på samma plats. Fritidshuset hade luftburen telefoninkoppling och kabeln kopplade vi loss från huset och tejpade upp vid stolpen i tomtgräns innan rivning.
Vi hade vid schaktningen lagt ned rör från huset till stolpen. När vårt nya hus började bli färdigt gick jag in här på forumet och läste lite om vart folk vänder sig för att få telefonen inkopplad igen.
Jag ringde runt en del, men hamnade till slut hos Telia som efter någon vecka eller två gav mig en offert för "Nyinstallation" på 8600kr. (För att dra ny kabel i 12m rör och koppla in denna i fasadmätarskåp samt i stolpens utrustning). Minimipriset är tydligen 7500kr nu för tiden förresten.
När vi funderade på om vi skulle köra på med detta kom jag på att jag inför rivningen pratat med Skanova om hur jag skulle göra med kabeln då. Jag kollade upp lite gamla anteckningar och såg då att jag vid det tillfället även fått tipset om att kontakta Skanovas samhällsingång (dit privatkunder får höra av sig) och begära en "Omkoppling" när stunden är inne.
Jag följde nu rådet och ringde dit. Jag kunde inte få en offert ifrån dem, men jag fick ett ungefärligt pris på 4000-5000kr (arbetstid, material, utkörningskostnad).
Självklart gick vi på det senare alternativet och det hamnade till slut på ca 4600kr, alltså 4000kr mindre för EXAKT SAMMA JOBB, utfört av samma företag (Eltel).
Så kan det gå