Litet lantkök

1k läst  34 svar

1. S
    Medlem Nivå 8
    Ska göra om vårt lilla kök och har ett hum om hur det ska se ut. Har inte bestämt lucka än dock. Det kluriga är att jag har som en död hörna bakom köksfläkten mot fönsterväggen som ställer till det.

Tacksam för alla åsikter och tips.

2. S
    Medlem Nivå 8
    Utom bild har vi en sekelskiftesgarderob som vi använder som skafferi.
    Ytan där köksbordet står är större egentligen men orkade inte ändra.

3. B
    Medlem · Nivå 15
    Med så litet kök skulle jag försöka få in så många och stora överskåp som möjligt så att allt porslin och glas verkligen får plats någonstans.

Tänk över om du vill trava porslin och knö in allt annat i skåp med glasdörrar. Om man är känslig för vad man visar upp så är det väl inte mycket annat än fina glas och koppar man vill ha bakom glasdörrar.

Menar du underskåpet i hörnet?
    Ställ det så att det öppnas mot matplatsen så kan du använda det till grytunderlägg, servetter, ljus och annat som bara ska fram och tillbaks mellan det skåpet och matbordet.

Sen ser kyl/frysen ut att öppnas åt ett fel håll men det är väl bara en ritningsfråga.

Tillägg:
    Det behövs väl en passbit till höger om det smala skåpet till höger om hon för annars går det väl inte att öppna det smala skåpets dörr i 90 grader (handtaget slår i tidigare).

4. S
    Medlem Nivå 8
    Ja jag är lite orolig för att vitrinskåpen blir röriga när de är fyllda.

Den döda ytan menar jag är väggskåpet "bakom" fläkten.

Ritningen är inte helt korrekt som du påpekar. Kylhandtagen är felvända liksom snurrskåpet i hörnan. Det är egentligen bara väggskåpet jag är osäker på.

5. B
    Medlem · Nivå 15
    Okej, ett karusellskåp i hörnan. Det fungerar ju också bra, kunde inte se några 30 cm skåp till vänster om ugnen så därför trodde jag inte att det vare ett sånt i hörnet.

På vilket sätt menar du att det skulle vara en död hörna?

Jag håller med och jag skulle ha vanliga luckor i det köket.

6. S
    Medlem Nivå 8
    Jag menar att det är väldigt svårt att nå saker i skåpet som sitter innanför fläkten och att det ser lite lustigt ut med ett skåp där eftersom man knappt når till det.
    Jag brukar behöva sitta på köksbänken för att hämta saker i det skåpet.

7. B
    Medlem · Nivå 15
    Okej, då förstår jag. Går det bättre att nå från matplatsen?
    Men jag tycker inte det ser lustigt ut ändå eftersom man som gäst inte tänker på att det är svårt att nå dit. Det finns gångjärn som gör att dörrarna kan öppnas 155 eller 170 grader i stället för standard 110 grader om det skulle underlätta.

8. kashieda
    Besserwisser Nivå 7
    Öppna hyllor eller ett pulverlackerat armeringsnät att hänga verktyg på?

• Laddar…
  9. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 10
    Om jag sitter och äter vill inte jag ha en spis i nacken.
    Det är troligt att du inte ens får göra sådär utan skydd bakom spisen vid bordet.

Hur ser planlösningen ut uppifrån?
    Fixa en bild på det så går det att svara bättre.

10. major_tom
    Renoverare · Nivå 7
    planlösning ovanifrån och riktiga skärmdumpar/skärmavbild istället för mobilbilder hade gjort susen! blir lättare att ge råd då.

min spontana lösning hade varit att utgå från alternativ 6, men att väggskåpet i "hörnet" blir öppna hyllor utan gavel mot matplats, och att du sätter hela luckor ist för de två vitrinluckor som blir kvar.

men som sagt, blir lättare om vi kan se det hela ovanifrån, att försöka gissa dimensioner på bild taken i vinkel blir lite knepigt.

11. W
    Medlem Nivå 4
    Inte svar på det du undrar över, men jag fick själv detta påpekade och vill dela med mig till dig: ha hellre ett 80cm brett skåp med lådor än två 40cm, lådorna blir mycket mer användbara så. (Gäller bänkskåpen till höger om spisen alltså)

• Laddar…
  12. D
    Medlem Nivå 1
    Det finns ingen möjlighet att ha det som en köksö istället? För att slippa det konstiga hörnet och för att inte ha spisen mot matplatsen? Vet inte hur förutsättningarna ser ut. Planlösning över hela rummet ovanifrån vore bra:)

13. Charlie2
    Medlem Nivå 12
    Jag ser en risk att ha spisen utan ngn form av skydd bakom. Alt är att ha en täcksida som är ca 900 hög bakom spisen som då funkar som stänkskydd, du klär den med kakel, bäggplatta el likn. Ett annat (bättre) förslag är om ytan för matbordet är större kanske du får plats med att den utstickande delen har bänkskiva med bredd 900. Då kan du dessutom ha grunda skåp vända mot matbordet. Din planering ser ut att behöva lite mer förvaring.
    Ang din fråga om skåpet på väggen föreslår jag att inte ställa det på bänken, du behöver bänkytan. Sen är jag en förespråkare av breda skåp precis som ngn skrev ovan, byt till 800 istället för två 400, det ger mkt mer förvaring.

• Laddar…
  14. S
    Medlem Nivå 8
    Som jag skrev så är matbordsytan mkt större i verkligheten så man har inte spisen i nacken.

Har bestämt nu att ha 40 + 60 skåp i slutet av "ön" då blir det lite mer förvaring och lite mer bänkyta

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: