Hej,

Finns det några formella hinder för att bygga ett mycket kompakt rum med dusch och WC? I detta fall på andra våningen i ett 1.5 plans hus?

Se bifogad Bild som ett exempel, ca 1.8 x 1.8m i storlek.

Givetvis finns det ett badrum på bottenplanet som uppfyller kraven tillgänglighet.

• plan1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bumpar denna, någon som har bättre koll än mig?

Så länge ni äger huset huset själva så finns det inga formella hinder. Ni får göra ett så litet badrum som ni vill :)
Reglerna vad det gäller tätskikt osv gäller givetsvis som vanligt.

Jag gör samma tolkning som Stew.

Så länge det finns ett badrum på Entreplan som upfyller eller lätt kan ändras till att uppfylla handikapkraven så ska det inte vara några krav på övriga badrum ur det perspektivet.

Det är så jag också har uppfattat det.

Tack, trodde nog det också. Läste någonstans att det skall vara 1200mm fritt framför toalettstol men det funkar ju med denna planlösning också. Förhoppningsvis kan jag få plats med lite större än detta men i värsta fall så...

Det där är väl inte så litet?

1,8x1,8 är ju "jättestort".De äldre toa för rörelsehindrade var ju 1,7x1,7 m och även de var ödsliga.
1. Måste dörren gå inåt? Problem med uppvik av tätskiktet
2. Problemet på dessa hus brukar vara fria takhöjden(snedtaket) som bör vara 2,1 m i framkant av toastolen vilket oftast innebär att stolen måste flyttas fram från väggen bakom. I övrigt är allt ok/F d bygglovsgranskare.
Det finns ävenlösningar som endast är 1,3x1,3 m men då är både duschväggen och tvättstället med special-svänglösningar.

Redigerat:
O
Så länge tillgänglighetskraven uppfylls så borde inte kommunen kunna klaga. Med tanke på att det redan finns ett badrum som uppfyller dessa krav så borde det fungera.
Hade ni inte haft det andra badrummet så hade det kunnat bli problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.