jag har en liten vattenläcka någonstans i huset. Har två nätter stängt av allt och fotat vattenmätaren på kvällen och direkt på morgonen. När jag såg att det rört sig igår antog jag läckan fanns i en källarvägg på röret till en vattenutkastare. Den bytte jag igår och fick ner rörelsen på mätaren denna natt lite lite. Kom nu på att jag inte ens vet vad de olika rören står för på mätaren. (Se bifogad foto) tänker som så att om jag vet mängd vatten som gått igenom är det lättare att fundera var läckan kan tänkas vara.

• Vattenmätare med siffror 01149m³ och röda markeringar, indikerar vattenförbrukning i sökandet efter en läcka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vattenmätare med rost och kalkavlagringar, visare har rört sig över natten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visaren för 0,001 indikerar antal liter. (tusendelar av en kubikmeter vatten).

De olika visarna visar decimaler. Det står vid respektive vilken 'utväxling' den har (x0.1 etc)

Edit: ständig tvåa...

Har du till 100% uteslutit skithusstolen?

Tack för svaren så en halv liter på en natt blir en liter på ett dygn. 30 liter i månader 360 liter på ett år. Undra var jag kan ha detta läckage. Kan bergvärme pump dra detta på något sätt? Tänker eftersom det är det ända som är igång nattetid, om ventilen till expansionskärlet tillexempel brukar läcka? Toastolen har jag funderat på, men jag ser inget läckage i någon av de tre vi har. Samtidigt dom små mängderna vi talar om här syns la knappt i en toastol. @Jarlingar

• Gilla
Jijje65
  • Laddar…
Expansionskärlet sitter på värmesystemet som är ett slutet system, så det det ska inte dra något vatten (såvida du inte manuellt fyller på). Dock är det normalt att den trycker ut nån/några dl vatten via varmvattenberedarens säkerhetsventil när vattnet värms. När sen beredaren svalnar lite så kommer det att fyllas på med lite vatten som mätaren registrerar.

De två säkerhetsventilerna brukar ha sina spillrör dragna till samma ställe, så det kan vara svårt att avgöra vilken av dom det kommer vatten ifrån.

@useless ja jag vet det är ett slutet system. Men jag har en liten läcka i det systemet också. Så typ 2 gånger om året får jag fylla på lite vatten. Och det är en snurrventil. Alltså som ett vred du vrider på för att fylla på. Och då tänker jag om den ventilen inte riktigt är helt tätt kanske det småläcker lite i den.
Men visst ska en vattenmätare stå still helt om man skulle lämna ett hus ett år med vattnet på men utan att förbruka nåt ska mätaren stå på samma ställe efter ett år. Eller hur ser det ut hos er andra? Är det "normalt" med lite svinn? Toastolen, vattenkran, som läcker?

Vattenmätaren kan snurra lite även när ingen/inget tar något vatten detta beror på tryckförändringar i systemet.

Om du har plattvärmeväxlare (tex fjv) för varmvattnet så kommer det åka in lite kallvatten i varmvattensystemet när varmvattnet kallnar.

@Demmpa kan du ta det där om plattvärmeväxlare på svenska?

K Kromo skrev:
Men visst ska en vattenmätare stå still helt om man skulle lämna ett hus ett år med vattnet på men utan att förbruka nåt ska mätaren stå på samma ställe efter ett år.
Som sagt var; temperaturförändringar, framförallt på varmvattnet, kan få mätaren att röra sig.
Dra ner spillröret från varmvattenberedarens säkerhetsventil i en flaska och jämför mängden där med det som vattenmätaren registrerar.

useless useless skrev:
Dra ner spillröret från varmvattenberedarens säkerhetsventil i en flaska och jämför mängden där med det som vattenmätaren registrerar.
Nu tänker du väll åt fel håll?
Om säkerhetsventilen på VV-sidan öppnar när man har en VVberedare (som har xx liter i sig) så ska inte vattenmätaren röra sig, om den rör sig så är det i så fall bakåt men då saknas backventilen till varmvattnet.

K Kromo skrev:
@Demmpa kan du ta det där om plattvärmeväxlare på svenska?
När kallt vatten (~7°) värms till ~55° så utvidgas det, men det märks inte eftersom man samtidigt tar varmvatten, när man stänger kranen så börjar det varma vattnet svalna av till rumstemperatur (~20°).
När varmvattnet svalnar så krymper vattnet och då åker det automatiskt in kallt vatten i varmvattensystemet (via plattvärmeväxlaren).

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nu tänker du väll åt fel håll?
Om säkerhetsventilen på VV-sidan öppnar när man har en VVberedare (som har xx liter i sig) så ska inte vattenmätaren röra sig, om den rör sig så är det i så fall bakåt men då saknas backventilen till varmvattnet.
Det som trycks ut via säkerhetsventilen när vattnet värms kommer att ersättas via inkommande ledning när det svalnar igen.

Demmpa Demmpa skrev:
När kallt vatten (~7°) värms till ~55° så utvidgas det, men det märks inte eftersom man samtidigt tar varmvatten, när man stänger kranen så börjar det varma vattnet svalna av till rumstemperatur (~20°).
När varmvattnet svalnar så krymper vattnet och då åker det automatiskt in kallt vatten i varmvattensystemet (via plattvärmeväxlaren).

Vilken plattvärmeväxlare? TS har en värmepump - Troligen med dubbelmantlad förrådsberedare.

Hej! Vi har ett liknande problem med vår vattenmätare och vi har också bergvärme. Idag hade vattenmätaren rört sig så att förbrukningen visade på 1 liter på 10 timmar då vi var på jobbet. De nätter jag mätt har det gått åt ca en halv liter. Vi har provat att stänga av påfyllningen till toaletterna så det borde inte vara problemet. Fick du någon ordning på vad som orsakade ditt problem? När jag pratat med det kommunala tekniska verket som har hand om VA så känns det som att de inte tycker att jag ska oroa mig då hjulet på vattenmätaren står still mestadels. Blir tokig av ovissheten. Tacksam för svar. /Annica
K Kromo skrev:
jag har en liten vattenläcka någonstans i huset. Har två nätter stängt av allt och fotat vattenmätaren på kvällen och direkt på morgonen. När jag såg att det rört sig igår antog jag läckan fanns i en källarvägg på röret till en vattenutkastare. Den bytte jag igår och fick ner rörelsen på mätaren denna natt lite lite. Kom nu på att jag inte ens vet vad de olika rören står för på mätaren. (Se bifogad foto) tänker som så att om jag vet mängd vatten som gått igenom är det lättare att fundera var läckan kan tänkas vara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.