Byggahus.se

Liten stenkista och spolrör, eller?

1. T
    Medlem · 244 inlägg

Tvapac

Medlem
    Hej, två frågor.

1. Har enligt tidigare ägare en stenkista på tomten för takavvattningen. När den är full går det ut i ett rör vid en häck på tomtgränsen mot gatan. Varje gång det regnar kommer det vatten ur röret, tyder det på att kistan är för liten eller dålig infiltration? Och som synes på bilden ligger röret bara typ 10cm under gräset, kommer inte det frysa på vintern?

2. I ena hörnet på husets framsida kommer det upp två rör, precis i höjd med jorden. Jag tror de är spolrör till dräneringen. Låter rätt? Sen undrar jag om det finns någon förklaring till att det är två rör och varför de är kapade precis i höjd med jorden. Jag har satt på locken, när jag köpte huset var de helt öppna.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    De rören ser ut som dränrör , men kan var något dom skarvat upp med bara från dagvattnet eller drän som rensrör , ser det ut att vara lika i botten är det nog rens till dränen
    Normalt har man inte rens på drän , om det inte är en massa silt i marken som täpper till.
    Lys med en lampa ner och se hur det ser ut
    Vet du hur rören för dagvattnet går , går det ett rör på varje sida om huset och kopplas i hop
    till ett .
    Ser en sak du har en hel del löv , finns det lövfällor på stuprören ? finns det inte så är nog stenkistan kanske full med skit
    Ett annat kan vara att den ligger i lera och blir full , marken tar inte åt sig , då rinner det över

3. T
    Medlem · 244 inlägg

Tvapac

Medlem
    Det ser svart ut när man lyser ner, hehe. Jag tror också på rens till dränen, men varför är det två rör? Stupröret på just denna sida av huset går bara ut i marken en bit från huset, så här verkar det inte finnas något för dagvattnet. Om inte någon av dessa två rör kan vara det.

I övrigt på huset går stuprör ner till kistan som min fråga 2 gällde. Alla stuprör har lövrens. Jag tror på lera isf, gräsmattan över där jag tror kistan ligger är alldeles dyig.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Om det inte är en synvilla , tycker dom rören har olika storlek ,
    Svårt att säga något om två rör där , ha locken på
    Det med dyigt ovanför kistan tyder på att det inte sjunker undan . utan ska gå till diket ,
    ev. har någon upptäckt att det inte går ner i marken ,( feltänk )och lagt ett rör extra senare tunt .
    Frysrisk är det alltid på det djupet , på vintern kommer inte mycket vatten , och sedan beror det på hur djupt det andra röret från stupen ligger , då kanske kistan orkar med
    Det med stup rakt ut på marken , rinner det ner mot kistan ? då kan det mätta marken rätt bra

5. T
    Medlem · 244 inlägg

Tvapac

Medlem
    Nä de är samma dimension. Hmm, får försöka luska ut vad det är nästa år. Lock på tills dess. Stupröret ut på marken går inte alls mot kistan, andra sidan huset.

Hatar att inte veta hur rör och annat ligger under mark, kontrollbehov ;)

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Kan du ta dit den gamla ägaren , det verkar som han gjort det , och visa om inte exakt men nära på var dom ligger
    Det är bra om du kan få reda på vart dränrören går , ut i en egen kista eller bara i mark , kanske till samma kista som stupen , ingen som vet i dag

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.