Byggahus.se

Liten språkskola för forumskribenter

1. A
    Husägare · Kalmar Län · 12 600 inlägg

AndersS

Husägare
    Ordet läkarinna som ni brottas med har jag inte hört användas, däremot så har jag hört doktorinna och även sett det skrivas i äldre dokument. Men misstänker att det är ett ord som försvunnit i moderna ordlistor. :) Så utifrån det kan det finnas äldre ord som fortfarande används om man återger äldre texter, dvs även om de saknas i nyare ordlistor så kan det ändå finnas behov av att använda dem i speciella sammanhang.

Och även ordet doktorskan har förekommit, men då i lite mera skämtsamma berättelser och kan ses mera som talspråk.

Redigerat 29 feb 2016 07:14
  2. N
    Medlem · Stockholms län · 5 717 inlägg

Nerre

Medlem
    Det är ju lite lustigt att vi i svenskan tydligen behöver fem olika genus när t.ex. tyskarna klarar sig med tre:)

3. T
    Medlem · VG · 11 257 inlägg
    Å då ä ändå svenskan enklare än tyskan... ;)

4. N

Nerre

Medlem
    Jag kan fortfarande rabbla de tyska prepositionerna... men jag minns inte varför man skulle kunna dem:)

An, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, swichen.
    Aus, auser, bei, gegenüber, mit, nach, zeit, von, zu.

Missade jag nån?

(De är väl nästan 30 år sen jag läste den sista tyskan på gymnasiet, sen har jag knappt använt det. På den tiden var tyskan "teknikerspråk" men numera har ju engelskan tagit över enormt.)

5. F
    Medlem · Västra Götaland · 372 inlägg

Fixartanten

Medlem
    Nerre
    Exakt samma här, enda skillnaden att det är 55 år sedan jag läste sista tyskan på gymnasiet. Och ändå kan jag rabbla prepositionerna!
    Prepositionerna styr väl dativ och ackusativ.

6. F
    Medlem · Västra Götaland · 75 inlägg

Fortissima

Medlem
    Jag tror att alla som har skrivit handböcker jublade i kör när hen dök upp! Jag är definitivt en av dessa!!

• Laddar…
  7. Stefan Bengtsson
    Medlem · Västra Götaland · 1 575 inlägg

Stefan Bengtsson

Medlem
    Inte utan att jag blir lite nyfiken på vad du jobbar med, om inte ordet hen accepteras i vare sig interna eller externa texter? Jag antar att du menar "text" även om det som går till era kunder? Vad har ni för kunder?

8. hsd
    Medlem · Kalmar län , Östra Götaland · 4 058 inlägg

hsd

Medlem
    HEN = en HBTQ-person
    i alla fall i de flestas öron/ögon

9. elpaco
    Gräsfantast · Västra Götaland · 3 913 inlägg

elpaco

Gräsfantast
    Nu känner jag mig världsfrånvänd. Har inte uppfattat sen glidningen.

10. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 628 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Om man som jag jobbar internationellt med engelska som koncernspråk, frågar jag mig hur detta h*n skulle översättas till engelska.

Engelskan tog ett stort kliv framåt när man rationaliserade Miss och Mrs till Ms, men där tog det väl stopp?

Att sedan Indien har tre genus på sina blanketter är väl rätt ointressant för oss västerlänningar.

11. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 628 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Den källan ger jag inte mycket för!
    Om man skriver läkarvärksamhet och påstår att man står för något som helst språkkunnande så ljuger man. Även om det är skrivet 1941 :p

12. N

Nerre

Medlem
    Handlar det om smärt-terapi? :)

13. A
    Medlem · 2 090 inlägg
    Kul tråd!

Orden jämlikhet och jämställdhet blandas ofta samman.

Jämlikhet används när man beskriver klass, jämställdhet avser kön.

14. ghoti
    Medlem · Västerbotten · 444 inlägg

ghoti

Medlem
    Trodde jag lämnat tråden men den inre polisen kokar. Det finns ett dumt påhitt som står över alla andra på detta forum, och det sprider sig snabbare än Ebola.

Det heter KLÄDKAMMARE.

Förihelv... "Walk-in closet" är ett mäklarpåhitt som borde bestraffas med piskrapp och kallras!

Jag kan tåla förenklande ord. "Hen" är emellanåt smidigare än alternativen. "Blinkers" och "rondell" är smidigare än körriktningsvisare och cirkulationsplats. Men detta är bara dumt.

15. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 620 inlägg

MagHam

Husägare
    Är det synonymer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.