Byggahus.se

Liten, smidig och inte allt för dyr migsvets

1. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 5 199 inlägg

Frustrator

Verktygstokig
    Kollade du filmen? Han recenserar sin 15år gamla svets..

• Laddar…
  2. possum77
    Medlem · 12150 · 510 inlägg

possum77

Medlem
    Man blir förvånad över attityden hos vissa här. Sitta och göra ned och håna en okänd människa över internet för att man har olika uppfattning om en gammal svets. Men det är klart, ska man orka skriva tusentals inlägg måste man väl ha starka åsikter om det mesta...

• Laddar…
  3. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 5 199 inlägg

Frustrator

Verktygstokig
    Jag konstaterade bara att killen i filmen recenserar en gammal svets och inte en ny.

4. Violina
    Husägare · 2 486 inlägg

Violina

Husägare
    Jag tror inte det är dig han riktar kritiken mot :)

• Laddar…
  5. possum77

possum77

Medlem
    Det stämmer bra det :)

• Laddar…
  6. F
    Medlem · Västra götaland · 6 468 inlägg

fsn

Medlem
    Jag var rätt säker på att jag hade sett den tidigare då jag kikar på hans kanal då han är en jävel på att skruva Volvo, jag kar köpt en del av han med. Men nu inser jag att jag har blandat ihop det med en recension av en skitbillig plasma från Lidl skulle jag tro.

Så, nej jag har inte sett den, jag trodde mig felatigt veta innehållet då jag blandade ihop det med en annan youtube film.

7. Violina
    Husägare · 2 486 inlägg

Violina

Husägare
    Oavsett vad så kan man ju inte veta att det är "samma svets" bara för att båda är i köpta på biltema för typ femton år sen..

De lär absolut se likadana ut, men vem kan garantera att det innanför skalet är samma komponenter?

8. F

fsn

Medlem
    Till skillnad från dig så har jag sett den skiten från insidan, det har du troligtvis inte och det har antagligen inte så många andra heller gjort. Det är inte sällan potentiellt farliga maskiner då det tullas på säkerheten efter optimistiska tolkningar av standard, men det vet du troligtvis inget om. Mitt förslag är fortfarande att köpa en relativt billig maskin av ett känt, seriöst märke och gärna av en lokal handlare så man har lokal tillgång till delar och service.

• Laddar…
  9. F

fsn

Medlem
    Ser dom verkligen likadana ut fortfarande efter 15 år? Det skall bli intressant att se vad som händer nästa år när de nya miljökraven gäller på riktigt, jag tror att en hel del av de äldre enklare maskinerna inte får säljas då. Nu har jag inte direkt läst skiten ur standarden så jag kan ha helt fel där och det intresserar mig inte nämnvärt heller att ta reda på men ni som skall köpa en gaslös hälsovådlig trådspruta för 1000kr kanske kan göra "klipp" i höst på sånt som eventuellt är obsolete efter nyår.

10. Violina
    Husägare · 2 486 inlägg

Violina

Husägare
    Nä.. Jag ska definitivt inte köpa nån gaslös hälsovådlig trådspruta..

Har min "fina" migatronic som jag köpte för ~15 år sen och inga planer alls på att byta ut den..

Och vill jag svetsa gaslöst så blir det med pinne, har alltifrån hederliga ok 48.00 till rostfria till aluminium till påläggningselektroder och såna till gjutjärn, så jag klarar mig finfint :crysmile:

• Laddar…
  11. possum77

possum77

Medlem
    Ja du. Du bevisade min poäng, kör med personangrepp och grundlösa påhopp så vinner man diskussionen, det verkar vara din tes. Jag hade ingen åsikt om svetsen utan tyckte bara att det var onödigt att vara så dryg mot en ny medlem på forumet, som dessutom höll sansad ton och och inte föll i fällan att svara otrevligt tillbaka mot dig. Jag har inte många på min ignore list men nu blev det ett namn till, grattis.

PS, min svets är nog dyrare än din :whistle:

• Laddar…
  12. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 5 262 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    @fsn när vi ändå har uppmärksamheten, har du något att säga om de lösa matarverk man kan köpa på Amazon eller eBay? Jag har försökt köpa nytt matarhjul till min gamla luna-brandade migatronic, men de verkar inte finnas.. Funderar på att byta hela matarverket till något "bättre", typ https://www.ebay.com/itm/183897849882

13. Violina
    Husägare · 2 486 inlägg

Violina

Husägare
    Hur ser hjulen du letar efter ut?

14. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 5 262 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Bra fråga, jag har inget kort i telefonen...
    Men såhär ser matarverket ut..

Har bytt till "euro-kontakt" och köpt ett nytt migatronic-slangpaket och ny tråd men det verkar slira på hjulet ändå....

15. F

fsn

Medlem

Inte mer än att det väldigt ofta är mer eller mindre bra kopior eller iallafall är starkt inspirerade av Mechafin som är en rätt välkänd matarverkstillverkare från Schweiz, ibland rätt bra och ibland lite mer glapp mm. Men naturligtvis med Kinesiska mototer. Det finns även en inte obetydlig del svetstillverkare som använder dessa kinesiska matarverk till rätt kralliga och dyra maskiner, kanske inte så vanligt bland de största tillverkarna men det förekommer nog där med och det är väldigt vanligt i skiktet där under så det fungerar uppenbarligen.

Hur stort matarverk kan du få plats med och vad har du för spänning på trådarna till motorn? Jag var på vippen att kasta en låda matarverk förra veckan med lite blandat Kinesiskt och eventuellt lite blandat annat med. Är det för att hålla liv i en gammal svets (även om det är fel märke) så skulle jag kunna skicka nåt till dig om jag hittar nåt du får plats med. Jag tror det mesta är 4-hjuligt.

Tänk på att matarverket är i kontakt med svetsspänning och då måste sitta isolerat i lådan utan kontakt med höljet (eller PE).

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.