Byggahus.se

Liten recension av DeWalt Tough System - verktygsförvaring

1. M
    Anonym
    För ett par år sedan köpte jag dessa då de vart snorbilliga på prishammeren. Stora, rymliga och tåliga - det passar mig perfekt. Jag har ofta med mig verktygen utomhus och lådorna slängs runt lite hej vilt och får ibland agera fotpall osv. Jag har upptäckt några grejer som stör mig men även funnit att jag är riktigt nöjd på andra plan, därav denna recension. Dessa lådor passar vissa och andra inte, kanske kan detta leda till att någon kan välja eller välja bort nämnda lådor utifrån en mer informationsrik position. Ursäkta för att vissa bilder är lite mörka. Here we go:

Jag har DS150 och DS300. DS300 är dubbelt så hög, ingen förvaring i locket och inget handtag på framsidan. Jag ska gå igenom DS150 specifikt här.

Användbar inre yta: 486mm (B) x 255mm (D) x 85/120mm (H). De olika höjderna är om man använder det nedfällbara förvaringsutrymmet i locket eller inte.

Handtag

Fördelar:

Detta är något jag verkligen gillar med dessa lådor, det finns handtag på toppen, i framkant och i varje ände. Hur man än slängt in lådan i bilen får man alltid tag i den så den går att rycka ut. Ibland finns en fördel av att bära i änden.

Nackdelar:

Just förekomsten av handtagen i ändarna gör att lådan aldrig står riktigt stabilt på högkant, vilket har varit önskvärt ibland om jag ställt ett par lådor tillfälligt som jag skall bära vidare sedan. Dock är detta en designmiss och inte något som har med just handtagen i sig att göra.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    handtag_1.JPG

handtag_2.JPG

handtag_3.JPG

Koppla ihop lådor

Det blir rätt tungt när man har fyra-fem lådor med verktyg som skall flyttas runt ihopkopplat så jag använder inte funktionen så mycket som jag trodde jag skulle göra. Jag har olika kombinationer verktyg med mig vid många tillfällen så det är ingen idé att ha någon fast rutin på hur jag kopplar ihop lådorna.

Fördelar:

Fungerar riktigt bra så mycket som jag använt funktionen. Sitter tajt och stabilt ihop. Bra är att man kan öppna en låda som har en låda fastkopplad ovanpå sig då hakarna sitter i locket. På denna punkten är dessa lådor bättre än festool/tanos gamla variant.

Nackdelar:

Som synes på bilderna så måste man bestämma sig innan man staplar lådorna på varandra om man vill koppla ihop dem eller ej eftersom hakarna som hakar i ovanstående låda, i nedfällt läge, hålls nere av just lådan från ovan. På denna punkten är festool/tanos lådor bättre, både gamla och nya varianten.

Har en liten fundering också, kolla på mittersta bilden här nedan, det syns hur tunna de små piggarna är som bär hela ihopkopplingshaken och därmed hela lådan och alla lådor eventuellt kopplade under den. Jag gissar att det är en stålpinne i de där piggarna, men helt säker är jag inte. Dock har ingen gått sönder för mig än.

hake_1.JPG

hake_2.JPG

hake_3.JPG

Förvaring i locket

Denna funktion är användbar till en viss nivå men tyvärr ganska ogenomtänkt. Det som befinner sig i det nedfällbara locket kunde utformas på flera andra sätt som varit smartare och mer användbart, men samtidigt är det inte helt värdelöst. Dock är det bra att man enkelt kan avlägsna detta extra inner-lock, lossa bara på tre skruvar och du har mer utrymme för den huvudsakliga grejen som skall bo i lådan.

Fördelar:

Saker man inte använder hela tiden kan stoppas undan här och finnas till hands vid tillfälle. När innerlocket är nedfällt så förhindras själva locket från att stängas igen med hjälp av små hakar i lådkanterna, se bild. Lite fiffigt är det allt.

Nackdelar:

På grund av utformningen av utrymmena i innerlocket så kan endast saker av kortare mått förvaras där. Långa borrstål till exempel får bo i det stora lådutrymmet under. De två gula plastlocken är flimsiga och låser inte riktigt vilket några gånger har resulterat i borr-och-bits-kaos. Är man försiktig och inte överfyller facken här så bör det dock gå bra.

pull_1.JPG

pull_2.JPG

pull_3.JPG

pull_4.JPG

pull_5_hake.JPG

Täthet

Kapslingsklassade till IP65 är de tydligen vilket betyder dammtätt och spolsäkert. Jag har dock mina tvivel. Designen i sig är säkert tillräcklig för detta men kombinationen materialkvalitet och tillverkningskvalitet tror jag äventyrar chansen att alla lådor som tillverkas faktiskt möter kraven för IP65. En av de första grejerna jag märkte när jag köpt mina lådor var att locket bågnade av trycket från låsmekanismen så packningen inte trycktes ihop överallt runt om. Tom låda och testade med en bit papper.

De har byggt in en luftventil i locket också. Den har jag ingen aning om vad den ska vara bra för, känns som en ren försäljningsargument-feature. Billigt sätt att få lådan att verka extra proffsig med någon tuff funktion som ingen förstår sig på.

MEN

Verktygen i dessa lådor har legat i kallgarage i två mycket fuktiga vintrar då andra saker runt dem farit illa och rostat, men inget som legat i en sånhär låda har rostat ett dugg, så det måste vara bättre än dåligt iallafall.

packning.JPG

ventil.JPG

Störande

Ja. ett par saker är riktigt störande ibland men man lär sig hantera situationen. Lockets vinkel är en sån sak. Den är så nära 90 grader att man måste hitta ett underlag som är någotsånär i våg eller smått lutande bakåt att lägga lådan på om man planerar att ha locket öppet en stund. Kanske låter trivialt, och det är det, men i stundens hetta då man slänger upp lådan på gräsmattan bredvid sig för att leta efter rätt torxbit och marken lutar en liten liten aning åt fel håll så blir vilket buddha-hare-krishna-helgon som helst helt tokigt.

Nästa nivå av problemet är också om man fyllt innerlocket med för många tunga grejer så tippar lådan bakåt väldigt lätt. Speciellt då man har plockat ur det där tunga verktyget som alldeles nyss var motvikten som förhindrade tippningen.

vinkel_lock.JPG

Den andra saken som man kan bli (mer) knäpp av är då man lyckats hitta en bra plats där locket stannar i uppfällt läge och man lyfter lådan för att flytta den, så dinglar låsspännena ner och får för sig att agera fötter. Lika trivialt men också lika galenskapsframkallande i rätt tajmat tillfälle.

Detta kan dock i vissa sällsynta fall användas som en funktion, om underlaget lutar på precis rätt sätt så kan man ställa upp lådan på spännena och säga "häpp" till sig själv innan man rafsar vidare efter den där fyrkantstappen.

lås_fail.JPG

Summa summarum

Ja, för min del kan jag helt klart leva med skavankerna då det som är bra är det som är viktigast för mig. Ingen av mina lådor har gått sönder än heller vilket är ett bra betyg. Festool/tanos lådor hade blivit för trånga för min del, har en del sådana också till diverse grejer. L-Boxx, T-stak, essve-lådor och de andra har jag ingen erfarenhet av så de kan jag inte jämföra med alls.

Ha de.

2. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · Nivå 16
    Kom över 7st toughcases som hade levererats med maskiner från UK, tyvärr så hade 4st av 7 pajat på baksidan mot ett gångjärn, de funkar dock ännu.

Om man jämför de med systainers tex. så finns det en del jag inte gillar (och ngra grejer som är kanon).
    - tunga
    - bökiga att öppna och stänga
    - bökiga att koppla ihop i varandra (ungefär som systainer classic var)
    + tål tydligen vad som helst (eller inte i mitt fall men jag vet inte vad de utsatts för)
    + vattentäta / dammtäta
    + man blir ju vansinnigt less på att systainers inte har handtag på samma ställen som dewaltarna.