Byggahus.se

Liten pump till pumpbrunn/dränering utomhus

1. A
    Medlem · Uppsala · 1 603 inlägg

Alko

Medlem
    Hallå! Är på jakt efter en liten pump som jag kan använda i pumpbrunnen utomhus, som tar emot dräneringsvatten runt ett 15 m2 uthus vi har på tomten.

Det är alltså inga stora mängder vatten att transportera, men vår/höst vore det bekvämt att ha den nedsänkt i brunnen och gå automatiskt med flottörbrytaren. Vattnet ska sen bara ut ca 10 meter genom en slang till ett utlopp en bit ifrån i trädgården.

Vår byggare tyckte det räckte med en riktigt liten behändig på kanske bara 100W, men var hittar man såna?

Vad tror ni annars om denna på 450W - fixar den detta? (450 W, tryckhöjd 6 m).

https://www.byggmax.se/trädgård/bevattning/bevattningspumpar/dränkbar-pump-drain-7500-classic-al-ko-p7038342

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Pump.jpg

Redigerat 3 nov 2017 09:46
  2. PNO
    Medlem · Roslagen · 1 529 inlägg

PNO

Medlem
  3. A

Alko

Medlem
    De där såg ju supersmidiga ut, men bara 12V ju... :)

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Tänk på att den typen har en vippa som ska gunga upp och ner , finns det plats för
    det i brunnen
    Vippan har en förmåga att ställa sig emot eller på tvären när det är ont om plats , annars ska du ha en typ denna med inbyggd vippa
    Bara ett exempel

• Laddar…
  5. Banvaktarn
    Medlem · 168 inlägg
    Tänk på att i en 400 brunn så blir det tight med en sådan typ av flottör, talar av egen erfarenhet.

Har numer en sådan här med skjutbart vattenkontakt som vid kontakt går 15 sekunder.

• Laddar…
  6. A

Alko

Medlem
    Ok, de där ser ju bra ut. Vi har en permanent pump med flottör nedsänkt i dräneringsbrunnen till huset, men troligen rätt dyr modell. Här vill jag gärna komma lite billigare undan när det handlar om ett uthus (som jag iofs är lite rädd om, ganska fint o byggt på 30-talet, vill ju att det får stå så torrt som möjligt :))

Har du nån länk till Kärcher-modellen?

Hur vet man egentligen om pumparna pallar att stå ute året runt eller iallafall sommarhalvåret?

7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det beror på hur djupt det är i brunnen , 1 meter ner så fryser den inte ,
    Men betänk en sak , du ska inte ha en backventil på pumpen , finns det en så brukar det gå att ta bort den , annars kan det frysa i utgående slang
    Se skissen hur det bör vara , är lite mera grejer än vad du behöver , så det är bara att plocka bort , det viktiga är att utgående slang har nedförsbacke och töms av sig själv när pumpen stannar
    Det här bygget är frostfritt

8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Clas har en , men syns inte om den har flotör eller vippa , tror det är med vippa

• Laddar…
  9. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 926 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Biltema har den här. Jag har en sådan i krypgrunden och den fungerar perfekt. Tror tyvärr att de är på gång att sluta sälja den men den finns fortfarande i lager i vissa butiker. Håller helt med om att det ska vara inbyggd flottör, annars kommer det inte fungera i en liten dräneringsbrunn.

Över vintern kan du troligen inte ha en sån här pump ute. Det kommer frysa i dränbrunnen om den inte är väldigt djup eller har ett konstant vattenflöde.

Edit: Apropå det liteavvarje säger, jag skulle inte våga chansa med en brunn som bara är 1 m djup. På 3 m, visst, men innan det skulle jag vara tveksam. Samtidigt är det ju lätt att testa. Ta upp pumpen och se om det blir någon is denna vinter.

• Laddar…
  10. A

Alko

Medlem
    Tack för bilden, liteavvarje.
    Biltema-pumpen finns i Uppsala, men den här Kärcherpumpen på Clas Ohlson verkar ju också ha vippbrytare (ur texten: "Den justerbara höjden på nivåvippan ökar flexibiliteten vid inställning av start- och stoppunkterna samt förhindrar torrkörning. "). Lite dyrare än Biltema, men man tycker ju att en Kärcher borde vara lite "bättre" trots allt.

Redigerat 3 nov 2017 11:01
  11. P
    Medlem · Stuvsta, Huddinge · 2 615 inlägg

Peter_K

Medlem
    Vi har en AL-KO 6001 som varit i drift sedan omdräneringen 2010. Var inte så dyr, under 1000kr och tar partiklar på upp till 30 mm. Flottören har jag fäst i slangen så det funkar bra att ha den i en 400 mm brunn. Just den modellen tror jag utgått men det finns väl liknande. Köpte den på Jula.

http://www.al-ko.se/86_1352.htm

12. Banvaktarn
    Medlem · 168 inlägg
    • Laddar…
  13. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    PÅ de breddgrader som TS bor på , går inte tjälen ned så djupt , men då ska det vara en brunn
    ingen grop och kanske ett par isolerskivor i topp invändigt och om det behövs något ovanpå
    Den som tommib länkar till är perfekt om du kan få tag i den

14. Banvaktarn
    Medlem · 168 inlägg
    Är bara INOX från Kärcher som har sensor för vatten nivå, dvs flat 6 & Dirt 7.
    Nivåvippan = flottör

15. A

Alko

Medlem
    Tack. Just nu har jag ju inte grävt för brunnen, bara lagt dräneringssslangen och grusat etc. Skulle egentligen ha stor nytta nu att att kunna pumpa ut vatten genom en slang innan jag grävt brunnen. Nån som vet om det går att göra med nån av modellerna som länkats till?

Jag har ju s.a.s. inget bra ställe att ställa pumpen på just nu, bara ett smalt dike (med dräneringssslangen i botten) med vatten ute, inte så enkelt att få ner pumpen där...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.