Jag har en liten pool, 12 kubikmeter. Jag skall nu köpa ny pump och filter. Jag har tidigare haft sandfilter. Jag har luftvärmepump kopplad efter filtret. Jag funderar på att köpa ett med filterkulor, Swim & Fun Filterball System 300 W. Är det någon som vet om det fungerar bra med filterkulor?

Vi byggde liten pool förra sommaren, ungefär som din (rund, 3m i diameter, en meter djup).
Körde med filterkulor men kommer byta till sand, egentligen enda anledningen till det är att du inte kan backspola. Vi fick problem med grumlig pool mitt i högsommaren vilket gjorde att vi fick tömma pumpen på bollar och tvätta dom en och en, riktigt skitgöra. Efter det la vi i dom igen, poolen blev bra men bollarna behövdes tvättas igen!
Fördelen som jag ser det är att pumpen blir klart lättare och mycket lättare att tömma än med sand, nackdelen är att man inte kan backspola plus att bollarna behöver rengöras/bytas 3-4 ggr per säsong (maj-aug).

H
Jag gick från sand till glas.
Det var en stor skillnad när jag bytte.
Mindre backspolning än med sand och upplever vattnet som stabilare

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Inga av de problemen du haft med en pool, någonsin, beror på att du använt sand i filtret.

Sand är billigt och har fungerat så länge man haft pooler.

Det enda skälet jag kan se till att överge sand är om du inte alls har vatten att backspola med.

Jag kör filterbollar i en ungefär lika stor pool sedan 3år tillbaka. Tycker det funkar bra, backspolar ibland men tycker inte det blir någon direkt skillnad. Tycker jag har bra vatten. Slänger bollarna på hösten och då är de fulla med klägg och brukar försöka köpa en ny låda när jula rear ut poolsakerna.

Tack för alla svar, det är väl som det mesta, både för och nackdelar.
Jag har också haft glas de senaste åren. Det verkade som det var svårt att veta hur mycket glas man skulle fylla på i filtret, första tiden kom det överflödigt glas in i poolen och när det försvann verkade det som det blev för lite för det blev kraftigare utflöde. Jag fick problem med vattnet i höstas och när jag tömde filtret var allt som var kvar väldigt kletigt. Dessutom sprack plastdysan när jag skulle rengöra, där av bytet.
Om man läser om filterkulor står det att de renar mindre partiklar, därför var jag inne på det.
Men det blir nog ett sandfilter med glas ändå men en storlek större än mitt gamla.
Fortsätt tipsa! Alla synpunkter ger ett bättre beslutsunderlag. // Rolf

H
jag var in till pool butik och fråga dom.
De förklarade vad mycket glas jag skulle ha i till mitt filter.

Har aldrig haft problem med att glas har vart med ut i poolen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.