Är det någon som vet vad det här är för typ av minigrävare. Jag tycker att den ser mycket smidig ut att använda hemma för att gräva ner dränering i min gränsmatta. Om det är någon som har en begangnad att sälja så köper jag gärna en.

Just den här lilla maskinen hittade jag på energisop.se

• minigraver1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De är rätt smidiga men har en stor nackdel iom att det inte går att göra upplägget utom armens arbetsområde som ju är rätt begränsat. En normal grävare kan ju rotera och flytta sig snabbt.

Även förflyttning är tidsödande med denna lösning, särskilt då de mellantransporter man måste göra. (med mellan menar jag för kort för att ta fram bilen och snudd på för långt för att skopa sig dit.

Men jämfört med spade och hacka så är det ett klart lyft! De står också stadigt om man jämför med 1,5 tonnare tex.

Dock ska man alltid tänka på hur mycket man ska gräva om det är lönt att ha en egen. Här kostar maskin 600-1000kr/h inkl allt. Man får mycket grävt på en timme, troligen lika mycket som en sån där på ett dygn ;)

Hej!

Jag körde en liknande minigrävare i somras i Norrland då vi grävde ner en elkabel på ca 50 cm djupt 50 meter långt på ca 1,5 timme och då var det första gången jag körde en liknade maskin. Man förflyttar maskinen denom att fälla upp stödbenen och förflyttars sig framåt med skoppan och det funkar ganska bra. Är man inte ett proffs som jag så är det en enkel och billig lösning och om jag hyr en maskin så måste jag planera allt innan med inköp av material etc. Men en egen sådanhär maskin kan jag göra allt i små steg vartefter jag vet vad och hur jag ska göra. Maskinen på bilden kostar med tre olika skopor endast 41 000 kr så hittar jag en begagnad så blir investeringen inte så dyr.

Man får mycket grävt för 41000 ;)

Men om du redan provat den och är övertygad så är det väl bara att slå upp fetbörsen?

Klart det kan löna sig om man har mycket småtjaffs som ska grävas. Hyra minigrävare kostar för mig 1000kr/ dygn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.