Får väl börja med att erkänna en brist jag har, nämligen duktigt ogilla då jag ej har koll på saker och ting. Just nu har jag hamnat i en sådan sits... :(

Har fått i uppdrag att installera ett larm i ett kontor. Har ingen direkt tidpress på mig utan kan se detta som en del i mitt lärande. Har dock inte kopplat in larm innan och känner mig lite nollställd. Skulle vilja veta lite basic från er. Hade säkert hjälpt om jag kunnat betackningen på larmet som ska installeras, vilket jag inte vet. Ni kanske kan svara på lite frågor ändå....:surprised:

På kretskortet i huvudcentralen finns där massa benämningar. Har väl koll på spänningen till kortet och den biten. Samt telefoninstallationen. Samt de 4 ledarna som går till extra paneler som sitter vid de olika ingångarna. Röd, svart , grön, gul om jag minns rätt.

Så nu frågorna:
- På kortet finns där beteckningar som Z1, COM, Z2, COM etc. Till Z4 tror jag. Vad betyder detta ?! Är det olika områden där man kan lägga in massa olika larmprodukter ? Allstå ex. så kan Z1 vara kontor, Z2 matsal etc.

- Vad betyder COM ? Och vad kopplas in där ?

- Har läst lite på sidan om hur man ska koppla in ex. IR dek. Då skule man tydligen ha 2x2x0.5 (?) således 4 ledare. Fast det räcker med 2 ledare fram till en IR. Hur kopplas den in ? Antar att en ska vara från matningen ( tror det stod AUX+ samt AUX - ) och en till.....ja...vadå ? Z1 ?

- Om flertalet panler till olika ingångar ska installeras och man ska nyttja 4-ledare frånhuvudcentralen. Kan man lägga dem i serier med varandra ? Och räcker det enbart med att gå från röd, svart, gul, grön till första panelen, sedan vidare till nästa osv. Inget annat som behövs för en sådan installation ?

Förstår om det kanske är svårt att biddra med hjälp då jag ej kan benämningen på larmet. Men all hjälp och förklarning hur larm fungerar är mer än välkommet. Så slipper jag knapra LINK :)

el_richard skrev:
köp en bok.

[länk]

där finns allt, 125 kr. Det är den värd om man är helt ny inom området.

Låter som att du har ett larm från www.dsc.com
Japp. Larmet kommer därifrån.

Bok i all ära. Kommer natruligtvis läsa om larm senare, men hinner kanske inte med det just nu. Imorgon ska det påbörjas.... :(

COM betyder common- gemensam dvs jordpunkt/Nollpunkt/Minus

En IR behöver alltid minst 3 tråd, men för enkelheten för din del så är det minst 4 tråd. 12VDC samt balanserad larmslinga in på Z1-Z8 och COM

Boken är att rekomendera annars kommer du snart att slita håret. Du måååste ha någon form av grundkunskap. Samt en förståelse för vilket grundtänk man skall ha för att bygga ett larm.
Märker att du inte känner till att man i fall med larm som DSC mfl bygger stjärnnät från central. stora ytor så placerar man ut expantionskort strategiskt.

Redigerat:
Om det är ett DSC-larm måste du ha manualen, annars kan du lägga ner med en gång. Är det hyfsat nytt är det förmodligen ett 1616/1832/1864. Engelska manualen går att googla fram.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.