Hej,
jag har en vindslucka som inte sluter tät. Den lutar ca 1° så det är tätast närmast gångjärnen och sen är det ca 2 centimeter längst ut.
Eftersom jag är 100% nybörjare, behöver jag lite råd om vad jag kan göra för att fixa detta förutom om att leta rätt på en snickare.
Jag kan inte se varför det glappar, det är ingenting som tar emot på ovansidan.
Luckan verkar inte vara böjt men jag kan inte trycka upp den så att den sitter tät även med våld.
Så ser vindstrappan ut när den är nedfälld.
Gångjärnen.
När jag kollar från ovansidan så ser jag inget uppenbart om vad som tar emot (på bilden trycker någon upp vindsluckan underifrån för att hjälpa mig se vad som tar emot).
Är det någon som av erfarenhet kan tala om för mig om jag har missat något uppenbart?
Mitt mål är att få vindsluckan tät eftersom vinden är full med vitmögel.
jag har en vindslucka som inte sluter tät. Den lutar ca 1° så det är tätast närmast gångjärnen och sen är det ca 2 centimeter längst ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom jag är 100% nybörjare, behöver jag lite råd om vad jag kan göra för att fixa detta förutom om att leta rätt på en snickare.
Jag kan inte se varför det glappar, det är ingenting som tar emot på ovansidan.
Luckan verkar inte vara böjt men jag kan inte trycka upp den så att den sitter tät även med våld.
Logga in
Skapa konto
Så ser vindstrappan ut när den är nedfälld.
Logga in
Skapa konto
Gångjärnen.
Logga in
Skapa konto
När jag kollar från ovansidan så ser jag inget uppenbart om vad som tar emot (på bilden trycker någon upp vindsluckan underifrån för att hjälpa mig se vad som tar emot).
Logga in
Skapa konto
Är det någon som av erfarenhet kan tala om för mig om jag har missat något uppenbart?
Mitt mål är att få vindsluckan tät eftersom vinden är full med vitmögel.
Det ser ut att ligga någon tätningslist i ena långsidan men bara på halva delen. 
Men du, detta är väl inte ditt huvudproblem?
Du är ju fullt medveten om möglet, du borde nog överväga att evakuera bostaden så du fick sanerat och åtgärdat möglet. Kan inte tänka mig att det är hälsosamt varken för hälsa eller byggnad att ha det så.
Men du, detta är väl inte ditt huvudproblem?
Du är ju fullt medveten om möglet, du borde nog överväga att evakuera bostaden så du fick sanerat och åtgärdat möglet. Kan inte tänka mig att det är hälsosamt varken för hälsa eller byggnad att ha det så.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
48 kr inkl moms
Läs mer
Man evakuerar inte ett hus bara för att det är lite vitmögel på vinden.....
Skarpsynt att se listen.... Indikerar att långsidorna inte är raka. Fram med hyveln och rätta till detta.
Otät lucka påd etta vis är sannolikt huvudorsaken till möglet.
Skarpsynt att se listen.... Indikerar att långsidorna inte är raka. Fram med hyveln och rätta till detta.
Otät lucka påd etta vis är sannolikt huvudorsaken till möglet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Använda vattenmantlad kamin som radiator
Ved, Pellets, Flis -
Ok att plantera Lavendel i SAMMA kruka som Silverpäronträd?
Häckar, Buskar & Träd -
Går plommonträdet att rädda?
Häckar, Buskar & Träd -
Vad innebär egentligen "Ej arealredovisat vattenområde" ?
Juridik -
Dispyt med bostadsrättsförening om avloppsrör i kök – behöver råd
Juridik