Jag var på Elmia fastighetsmässan idag och kikade lite. Alltid kul och se om det är någon som hittar på något kul/nytänkande.
Var inne och tittade på Kubens monter. De hade ett nytt aggregat som hade både ftx,värmepump, tappvatten värme 200l, elpatron, möjlighet att köra på värme till element, kyla i agg och lite mer lull lull. Det aggregatet de hade stående var nog mest tänkt för förskolor och lite större lokaler, men de hade även ett aggregat av samma typ fast mindre som var avsett för villor. Skulle visst släppas nu i dagarna sas det. Prisuppgiften var väl lite svävande runt 100tkr.
Personligen tyckte jag faktiskt det fyllde ett visst behov i vissa villor som ska byta värmesystem alternativt någon som vill bygga nytt.
Länk: http://www.kubenventilation.se/se/files/Tekniska data Kuben 2000 MDX.pdf

Vill förtydliga att jag inte jobbar för dem på något sett, men tycker dock att vi kunde stöta och blöta konceptet lite då det inte funnits på ett så smidigt sett innan.

Fördelar och nackdelar, upp med dom så vi kan diskutera dom.:cool:

(Jag tolkar värmepump som att det är nån luft/vatten-värmare för att plocka energi utifrån utöver ftx?)

Personligen så är jag lite avvaktande till för många funktioner i samma "burk".
Det blir så omständigt _när_ det krånglar.
Och har man separata enheter blir felsökning enklare och rep/utbyte billigare.

Visst, med extrem platsbrist kan det kanske vara motiverat men generellt vill jag inte lägga alla ägg i samma korg.
F.n. funderar jag mer på att installera vattenmantlad kamin och acctank som komplement till befintlig fjärrvärme + kamin.
Redundans är bra.

Mikael_L
llehs skrev:
Redundans är bra.
Men fördyrande ... ;)

Jo, alla ägg i samma korg är väl ingen kanon lösning, men om man tittar på alla värmepumpar med frånluftsåtervinning på som Nibe & Co vräker ut så är det ju likadant där. Alla ägg i korgen.

Många efterfrågar just denna produkt.
Ja, det här tror jag kommer komma mer av, det finns mycket värme som går till kråkorna via avluft från FTX-aggregatet.

Off topic:

Mikael_L skrev:
Men fördyrande ... ;)
Allt är relativt.
Och i just detta fall relaterat till eventuella konsekvenser av driftstörningar. Så klart.
Totalekonomin, över en längre period, behöver inte bli sämre bara för att man har redundans.

Och i mitt fall är det "tyvärr" totalt omöjligt att räkna hem några energiåtgärder i nuläget pga billig fjärrvärme. Det är lite jobbigt mentalt när man är uppväxt med vedeldning.
Men jag är beredd att betala en del för tryggheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.