Byggahus.se
Tjena!

Jag ska renovera badrummet i mit trähus från '36 - jag ska riva befintlig plastmatta och regla ut väggarna med 70x45, så der kan dras pex - väggarna är plankväg.

Min fråga är om jag ska sätta plast bakom reglarna? Tänker jeg ska ha någon sort av isolering i väggarna - men det kanske är bättre att köra på t.ex cellulosa skivor, då evt. fukt kan vandra i materialet? Så konstruktionen blir såhär:

Regel 70x45mm, 15mm konstruktions plyfa, 13mm gips, tätskikt och kakel och cellulosa skiva i väggen.

Någon skillnad på inner och yttervägg?

Är jag helt ute och cykla? Tänker det inte är bra med två ångspärr altså båda plast och tätskikt? Eller kan jag strunta i plast helt och hållet?

Och en fundering till, taket ska också reglas och på med skiva och gips, räcker det med våtrumsfärg eller skal der plast någonstans? Taket är mot isolerad vind.

Tacksam för svar.

- Sebbe

Redigerat:
Nej, du ska inte ha plast där. Att regla in 70mm låter som mycket. Vill du bli av med så mycket volym?

• Gilla
SebbeEngel
  • Laddar…
Ska ha pex rör i rör och som jag förstår det krävas det 70mm för att få rätt bockradius?

Ska inte regla alla väggar - blir nog bara 2 av dem.

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det krävs 70mm för att få plats med bockstöden men det finns en lösning till 45mm väggar också som min rörläggare använde nyligen.

[länk]
Den där ser ju ut som en vattenskada i blått.

surris
Ingen plast. Du kan köra med vilken isolering du vill både i yttervägg och innervägg, men innervägg rekommenderar jag mineralull då det är onödigt dyrt med cellulosa för det ändamålet.

Du kan inte fräsa ur i befintliga väggar för rören så du slipper regla ut så mycket?

Det krävs 70mm för att få plats med bockstöden men det finns en lösning till 45mm väggar också som min rörläggare använde nyligen.

[länk]
Och man kan även fräsa plats för bockstödet där de skall sitta.

Jag renoverade nyligen ett badrum med plankväggar. I mitt hus så rev jag väggarna och byggde nya i 45x95 istället. Mer plats för rör, mer plats för isolering (träfiberskivor från huntonit). Delar av väggarna (plankvägg) var så dåliga att de behövde rivas, en dörr skulle flyttas och det gick inte att få in rören i bef. plankvägg. Så enklast var att bara riva alla 3 väggar och göra som man "vill", då kan man ju också ändra storleken på rummet, antar att badrummet är i minsta laget :)

H/

Redigerat:
  • Gilla
SebbeEngel
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Den där ser ju ut som en vattenskada i blått.
Hur tänker du nu ? :thinking:

H hempularen skrev:
Och man kan även fräsa plats för bockstödet där de skall sitta.
Hur tänker du nu om väggens regeldjup bara är 45mm :thinking:

Hur tänker du nu om väggens regeldjup bara är 45mm :thinking:
TS hade plankväggar som skulle reglas på.
Jag jackade och jockade ordentligt i våra plankväggar för att bara regla på 28mm och få plats med RiR och bockstöd.

Redigerat:
Kretikos Kretikos skrev:
TS hade plankväggar som skulle reglas på.
Jag jackade och jockade ordentligt i våra plankväggar för att bara regla på 28mm och få plats med RiR och bokstöd.
Ok, ja såklart kan man ju använda sig av plankens tjocklek med men då den oftast är 16mm så blir det ändå bara 61mm och räcker inte till utan att regla på med någonting.
Därav tipset med väggdosorna. ;)

Vi har 60mm tjocka plank så det finns att ta av. :p
I övrigt körde vi på de grunda Lk som du länkade. Väldigt smidiga!

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Min tanka med att regla ut det fulla djupet är också att jag inte ska vara räd for at råka borra eller spika noget in från andra rummet - plankväggen är bara ungefär 45mm... Så tycker det känns lite riski att jacka ut 20mm även det bara är ett spår.

SebbeEngel SebbeEngel skrev:
Min tanka med att regla ut det fulla djupet är också att jag inte ska vara räd for at råka borra eller spika noget in från andra rummet - plankväggen är bara ungefär 45mm... Så tycker det känns lite riski att jacka ut 20mm även det bara är ett spår.
Jag håller med, men en möjlighet är ju att OM du jackar ur så kan du fälla in spikplåt eller liknande så du inte råkar borra/spika i väggen i onödan :)

Dessutom är det itne så jälva lätt att jacka ur en plankvägg. Min var skråspikad överallt så det hade varit omöjligt att fräsa eller såga ur utan risk för allvarliga skador på maskin och människa :) Det beror ju så klart på hur väggen såg ut men hos mig hade det inte gått.

• Gilla
SebbeEngel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.