Byggahus.se

Lite funderingar inför Carportbygge

1. MalZon
    Medlem · Kronoberg · 605 inlägg

MalZon

Medlem
    Nu börjar funderingarna kring carportbygget framför garaget. Blir 6st 115*115mm limträstolpar på var sida som håller varsin 225*115 limträbalk, därpå blir det sadeltak med färdiga takstolar. Allt är redan uträknat och färdigt. Stolparna kommer att stå på plintarna med pallbrickor mellan.
    Ska olja, grunda och måla stolparna innan de åker upp. Väl där sen... Hur fäster jag innersta stolparna lämpligast i fasaden på garaget? Som man ser på en av bilderna så är det en stående regel innanför, dock förskjuten från centrum på stolpen. Ska man satsa på att fästa stolpen i regeln, eller "räcker" det att den sitter i panelen? Tänker mig stolpe, panel, gles, regel, vi är ju uppe på ca 160-170mm innan stående reglar ens från ytterdel på stolpen. Ska man borra hål för skruvar eller ska man köra grova träborr rakt in bara? Eller räcker det med typ profiler som håller stolpen på var sida in in panelen?
    Bultarna för stolparna i plintarna, typ galvade 6-kant med mutter?
    När väl stolparna är uppe med limträbalkarna, hur hade ni andra stabiliserat båda sidor innan takstolar åker på? Snedsträvor rakt över? Eller snedsträvor ner på backen? Känner att jag vill ju ha dem där hela tiden tills råsponten ligger på taket och man fixat stationerade snedsträvor.
    Snedsträvorna som jag ska ha permanent sen skulle jag vilja se lite exempel på om någon har [​IMG]
    Skickar med lite bilder på tänkta stolparna, fasaden på garaget och där den kommer att bli.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.