Byggahus.se

Lite förbryllande backning av snickarkunnig på min ide till trädgårdsbro.

1. MacAver
    Medlem · 129 inlägg

MacAver

Medlem
    Hoppas detta är rätt kategori.
    Öppnade nyss min e-post och hade ett medlande från snickarkunnig kompis i andra änden av vårt land. Brukar skicka mina skisser och bolla idéer med honom innan jag jag sätter igång något om jag inte känner mig säker.

Vi har ett avrinningsdike mellan trädgårdtomten och ett skogsparti. Sipprar några droppar där någon enstaka vår, inga mängder. Tänkte snickra en liten trädgårdsbro ca 2,5 meter lång med 80 cm mellan räckena. Tänkte använda 90x90 tryckt till spångarna och räckets stolpar. Där lodräta och vågräta 90x90 korsar varandra tänkte jag ta halv ur. I meddelandet från från kompisen står det "... där stolpe och spång korsar kommer det ruttna inom några år. Använd hålplatta 80x240 på båda sidor. Kapa stolpen i två - en ovan spången och en under."

Annars klok kille fick mig att fundera. Är min idé helt kass?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20212-05-06 Hedens Prylbruk Trädgårdsbro Inez Problem Skiss.JPG

2. T
    Medlem · Uppsala · 277 inlägg

Tsdoesds

Medlem
    Jag tycker snickarens alternativ kommer göra konstruktionen mer vinglig om något. Hellre bevara stolparna så intakta som möjligt i och med att räcket ska fästa i dem. Egentligen kan du ta ur mindre och ändå få bärighet för spången i stolpen?

3. MacAver
    Medlem · 129 inlägg

MacAver

Medlem
    Ja men eller hur! Håller med dig där i allt du säger. Jag skickade ett mejl tillbaka med stort sett samma synpunkter men han vidmakthåller att det är just där det kommer "skita sig" inom några år. Funderar på att göra som jag tänkt i alla fall, ev ta ur mer på spången och mindre på stolpen. Undrar om han fattade ritningen och 3D-modellen rätt.

• Laddar…
  4. MacAver
    Medlem · 129 inlägg

MacAver

Medlem
    Skall iväg till byggmarknaden och köpa virke, bult och plattjärn. Kom på en kompromiss. Vänder urtaget och sätter bara en hålplatta på insidan av stolpen över spången så stoppar det ev brytning inifrån och ut om någon lutar med full kraft mot räcket. Som det var förut så kanske det var lite risky om någon lutade sig mot räcket.

20212-05-06 Hedens Prylbruk Trädgårdsbro Inez Problem Skiss C.JPG

5. D
    Medlem · 1 182 inlägg
    Din kompis har ju rätt i att om du jackar ur stolpe och regel så kommer det att ruttna där. Vid en sån här konstruktion av tryckt virke så är det bäst att avstå från urtag. Kan du inte förbinda regel och stolpe utan något urtag, blir visserligen inte lika snyggt men mycket hållbarare på sikt och dessutom mer stabilt

• Laddar…
  6. T

Tsdoesds

Medlem
    Jag vet inte om jag tycker det är så allvarligt med rötrisken.. visst det blir mer ändträ men å andra sidan kommer fler bitar vara dåliga om några år.

jag hade nog bara kladdat i lite tjära i urjackningen och varit nöjd med det.

facit har vi om några år. ;)

7. T

Tsdoesds

Medlem
    Men uppdatera gärna i tråden här om hur du går tillväga och bilder på resultatet. Såna här trådar blir mycket mer intressanta med bilder.

8. MacAver
    Medlem · 129 inlägg

MacAver

Medlem
    Tsdoesds plan låter som fungerande. Dr JJ har en poäng men jag har fifflat lite med urtag i tryckt och bl.a en gungställning (barnen som gungade i den är idag snart 30) och generation 2 använder den idag. Inte blivit röta bad jag vet i urtagen men så har ställningen blaskats på med roslagsmahogny med ett eller ett par års mellanrum sen den byggdes. Snickarkunniga bekanten som gav mig back på första skissen var med och satte upp ställningen dessutom.

Nu byggmarknads-shopping!:geek:

9. MacAver
    Medlem · 129 inlägg

MacAver

Medlem
    Här kommer en 3D-skiss på hela bron!

20212-05-06 Hedens Prylbruk Trädgårdsbro Inez Skiss.JPG

10. J
    Medlem · 2 inlägg

jensplan

Medlem
    Jag tänker att du inte alls behöver ta ut halva, utan kapa rakt av på de liggande balkarna, så som det ser ut på bilden. Då kan du ha rejält fäste rakt genom stående balken.

Då blir det kanske dåligt stöd på de två sista och de två första planken i bron, men där kanske det ändå ligger som stöd mot någon sten backen? Beroende på hur diket ser ut. Troligtvis kommer inte bron sväva som en brygga ;)

11. E
    Medlem · Norrbotten · 33 inlägg

eplgh

Medlem
    Varför lägger du inte de liggande spång-balkarna innanför pelarna (med lämplig spikplåt eller annat fäste)? De hamnar ju ändå under gångtrallen så man kommer inte att se att de inte ligger i linje med pelarna.

12. H
    Moderator · Stockholm · 43 224 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag är lite funderande över konstruktionen av ”valvet”. Hur tänker du fästa det i marken? Om det Inter sitter väldigt stadigt i marken, så kommer de två halvorna att glida isär och bron sjunker.

• Laddar…
  13. B
    Medlem · Stockholm · 70 inlägg

Björkisvägen

Medlem
    Varför inte ha de två horisontella innanför de vertikala?
    Vinklad spikplåt på uppe och nere,

14. H
    Moderator · Stockholm · 43 224 inlägg

hempularen

Moderator
    Eller, efter att ha tittat lite mer på bilden. Det kanske räcker med den horisontella bjälken för att hålla ihop bron

• Laddar…
  15. T

Tsdoesds

Medlem
    Eller skippa strävorna under bron och sätta strävor i räcket ner mot spångens mitt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.