Som rubrik. Är en sommarstuga från 50 talet, jord i kök, övrigt ojordat. Huset tillbyggt med bad, hall bastu och sovrum på 70 talet, jord överallt i den delen, uttaget i sovrummet som jag nu ska byta är ojordat (enda uttaget i rummet) men jord är framdraget, och den är kopplad i centralen,
Uttaget används till en oljefylld elradiator.
Ska jag sätta dit ett jordat el ojordat uttag, byter för den gamla är trasig (utanpåliggande)

Om det är enda uttaget i rummet och det idag är ojordat så kan du välja vilket du vill av jordat eller ojordat. Jag hade då valt jordat. Inga lamputtag i rummet heller?

L
Är jordledaren obruten ( klart finns kopplingar men det ska vara jord/jord ) och ansluten till jord i EL-cntralen så byt till jordat uttag

A Avemo skrev:
Om det är enda uttaget i rummet och det idag är ojordat så kan du välja vilket du vill av jordat eller ojordat. Jag hade då valt jordat. Inga lamputtag i rummet heller?
Taklampa som saknar jordanslutning, plafond helt i plast, jord finns framdraget.

Är plafonden fast ansluten? Om det är ett lamputtag som plafonden är ansluten till så skall detta uttag också vara jordat om vägguttaget är det. Annars ser jag inga problem.

A Avemo skrev:
Är plafonden fast ansluten? Om det är ett lamputtag som plafonden är ansluten till så skall detta uttag också vara jordat om vägguttaget är det. Annars ser jag inga problem.
Fast ansluten.

Tack, då sätter jag dit ett jordat uttag.

Mät först så att jorden är ansluten till centralen.

F f91jsw skrev:
Mät först så att jorden är ansluten till centralen.
Det är kollat.

Förklaringen till att uttaget var ojordat var att det fanns många apparater och lampor som var av klass 0 typ ( ojordad elmaterial som ej var av klass2 typ.) på 1970 talet.. Den materialen fick enbart användas i torra rum med ojordade uttag och med isolerande golv och väggar.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.