Byggahus.se

Listtäckning

1. dadid
    Medlem Nivå 7
    Finns här någon som varit med och lagt papptak med trekantslister. Jag vore glad för alla tips inför vårens takläggning.

/Dadid

2. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Re: Listtäckning

Yep, och det är Tidsödande och snuskigt snyggt. skulle kunna skriva jättemycket om det, men behöver veta lite mer..........ska du göra det själv? hur ser taket ut (ca mått+lutning)? har du jobbat med papptak tidigare?

3. dadid
    Medlem Nivå 7

Hej.
    Kika gärna på hemsidan under min avatar.
    Under "Nybygget" finns en hel del ritningar.
    Under bilder finns... bilder.
    Jag har inte arbetat med papp annat än underlagspapp.

Jag gör väldigt gärna detta själv om det är praktiskt möjligt för en rimligt händig.

Problemet är att det är svårt att använda "självklistrande" produkter om jag förstår saken rätt, då dessa remsor måste kapas bort.

Icopal har en bra anvisning här:
    http://www.icopal.se/icopal_se/icop...DE1005537F2/$file/Icopal_tatskiktbroschyr.pdf
    Den metod som beskrivs där är den jag vill följa. Dvs att listerna täcks med remsa innan övrig papp läggs på.

Problemet är dock att taklutningen är 10 resp 15grader och att varken Icopal eller Mataki verkar ha passande produkter för "hempulare" när lutningen understiger 14 grader.

Vidare vill jag ha en ståndränna av täckt regelvirke.

Är detta överhuvud taget möjligt att göra själv?

/Dadid

4. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Ok, för att vara riktigt krass så är detta definitivt inget för "gör-det-självaren" detta säger jag utan att på något sätt bedömma eller fördömma dina hantverkskunskaper, men det är avancerat och svårt både att få tätt och snyggt.

Rent praktiskt så går man tillväga på följande sätt: efter underlagspapp sätts trekantslister med fasade ändar på "rätt" cc, efter det lägger man en remsa nertill ca 30-50cm som täcker ändarna på trekantslisterna och går förbi demsamma ca 15 cm. Därefter skär man ifrån ca 30 cm av pappvåden som ska ligga över trekantslisten, denna bränns på plats och efter att man klätt in alla trekantslisterna lägger man dom resterande ca 70 cm papp emellan. kronan på verket blir en våd på tvären upptill samt nockremsa (är måttet litet kan man nöja sig med en remsa som utgör både nock och tvärvåd)

Att göra detta utan entreprenörsprodukter och rätt verktyg är nog i det närmaste att glömma.

Ett par saker att tänka på: snyggast blir ett sådant tak med kristallsvart papp (alltså den som är helt kolsvart), planering är jätteviktigt så man får proportioneliga mått, helst ska man ha ganska stor lutning (10-15 grader kan jag tycka är i minsta laget), ståndränna tycker jag skulle förstöra taket rent estetiskt, det blir för mycket detaljer och tar till viss del bort det snygga med ett listtäckt tak.

Det här med listtäckta tak håller på att bli populärt och efterfrågan lär öka så rent trendmässigt är du nog helt rätt på det....

Fler frågor......... ställ dom här eller lämna ett PM så ska jag försöka svara.  :)

5. dadid
    Medlem Nivå 7

Tack för svaret.
    Jag har börjat misstänka att ett dylikt tak gör sig bäst om det görs av entreprenadprodukter, varvid jag hamnar på avbytarbänk utan erfarenhet av värmare..

Det är ju fasen! Huset ligger i en takentreprenörgles del av landet, vilket tyvärr fördyrar förfarandet.
    Jag kan nog hålla med dig om ståndrännan vid närmare eftertanke. Jag hade iofs tänkt mig en låg historia ( under 100 mm) men du har rätt i att lutningen nog är för låg även för detta. Däremot tror jag efter många överväganden att listerna kan göra sig bra även på dessa flacka tak.

Om du skulle dra till med en gissning mellan tumme och långfinger. Vad vill en entreprenör ha för detta arbete om jag har lagt underlagspapp, monterat listerna och bistår med skärhjälp?

/Dadid

6. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Priset skulle jag uppskatta till ca 250-350 kr kvm. utan att ha sett objektet. detta med bästa material och duktiga och auktoriserade läggare. (har sett skräckexempel på listtäckning därför är är det viktigt att hitta nogranna montörer). förstår din ide att spara pengar genom att hjälpa till med att sätta trekantslisterna och skära våderna men detta måste nästan göras på plats så man får allt som man vill ha det, dessutom skulle den ev. besparing vara försvinnande liten, men underlagspappen sätter du givetvis själv ;)
    Visst gör sig listtäckning även på lite flackare tak, vad jag menade var att effekten blir större vid större lutning ;)

ps. du har ett pm oxå.

7. T
    Medlem Nivå 5

Jag fick (ungefär)pris på 400kr+moms för listtäckning + plåtarbeten (4 kupor + 2 skorstenar) när jag kollade lite förra sommaren.