Byggahus.se

Listtäckning själv?

1. D
    Medlem Nivå 1
    Skall renovera taket på vår sommarstuga och vill gärna ha ett listtak av papp. Jag kommer åtminstone göra underarbetet och lägga underlagspappen själv. Taket är ca 60 kvm och har en lutning på ca 45 grader. Att själva listtäckningen är ett jobb man bör lämna till en yrkesman verkar rimligt då det innebär svetsning av pappen.
    Om vi bortser från att det är det självklara och bästa alternativet undrar jag lite över följande:

1. I de system som mataki och icopal m.fl. säljer, kan svetsning kan ersättas av limning och vanlig varmluftpistol?
    Kan man direkt säga att det blir sämre med limning? (mmm, svaret bör väl bli ja, men i vilken grad?)

2. Kerabit och Katopal har ett system utan underlagstak som limmas och med remsor som spikas i listen.
    https://docplayer.se/105838706-Monteringsanvisning-for-listtackning-kerabit-7.html
    Frilagd spikning låter som en risk, eller? Verkar vara ett etablerat system.
    Är det ens värt att fundera på?

2. Bästa svaret

Rickard.ag
    Medlem · Nivå 11
    1. Nej det går överhuvudtaget inte.

2. Känns inte som en seriös system tycker jag, och lär inte bli snyggt heller.

För att kunna göra ett snyggt och tätt listtak krävs skicklighet och stor vana att arbeta med papp. Det är inte ens alla takfirmor som har erfarenheten och kan fixa ett bra listtak, och särskilt inte i 45°(helt beroende på vars man bor dock)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    31124687_2059573140959903_1659185947079606272_o.jpg

Redigerat 30 sep 16:16
  3. D
    Medlem Nivå 1
    Nä det var väl det jag hade på känn. Får se om jag får tag på någon med denna erfarenhet på gotland. Tack för dina svar!

4. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 11
    Kolla på isolas system annars. Det ger ett annat intryck men jag kan inte se några större svårigheter att montera för en noggrann nybörjare. (har ingen erfarenhet av det utan bara läst lite snabbt i infoblad så gör din egen forskning)

Men att jämföra isolas system med en äkta listtäckning är ungefär som att jämföra lertegel med plannja royal :)

Redigerat 1 okt 11:07
  5. D
    Medlem Nivå 1
    Ja Mataki har också dom, men ruskigt dyra. Skulle gå på ca 7000kr för mitt lilla tak.
    Jag skulle kunna tänka mig lodrät läggning och sedan "fusklister" på det om det sparar mig runt 20 000kr.
    Hade det funnits ett tillförlitligt sätt att tillverka listerna själv och säkert förankra dom "utanpå" hade jag kört på det, men det finns lämpligare ställen att experimentera på än ett tak :) .