Byggahus.se

lister vid trösklar

1. L
    Medlem Nivå 5
    Hejsan,
    jag lägger klicklaminatgolv och tänkte dölja rörelsefogen mellan befintliga trösklar och nytt golv med en slät metallist (aluminium?) typ standard. Under golvet ligger plastmatta och under detta finns betongbjälklaget.

Fråga 1:
    Vad fäster man metallisterna i? De ska ju skruvas i något, måste jag borra och plugga i betongen?

Fråga 2:
    Är det nån som har erfarenhet att såga i dessa lister med t ex sticksåg? (mina dörfoder var omöjliga att såga av i nederkant...BÖKIGT!)

Tacksam för alla svar och kommentarer. / LNU

2. Jesca_j
    Medlem Nivå 11

opRe: lister vid trösklar

Jag har också just lagt laminatgolv och mina mellanlister var det inga skruvhål i utan det var som ett H där man stack in laminaten från bägge sidor och sedan är den bara fastklämd.

Såga med stickis funkar bra, använd ett lite finare blad så går blir det ett fint snitt. Såga från undersidan.

3. L
    Medlem Nivå 5

Re: lister vid trösklar

Tack för ditt snabba svar. Måste laminatet vara superjämnt sågat mot listen eller funkar det ändå?

Angående sticksågen så gällde det att såga i metallen, givetvis med metallblad.

4. Jesca_j
    Medlem Nivå 11

Det funkar ändå, laminaten sticks ju in 5-10mm i listen så du har lite att spela på.

Svar två gällde på listen. (Men funkar på laminaten också) :)

5. Z
    Medlem Nivå 8

Ett annat hett tips är att använda sig av lister med klisterfog på undersidan. Sitter mycket bättre är sådana man skruvar. Dessa tenderar att lossna...

Men skall det se proffsigt ut så petar man den träskeln sågar ur i dörrkarmen för laminaten och sticker in denna under och lägger på sin tröskel. Snyggare men mer arbete. Mycket bra om man lähgger i båda rummen i annat fall avslutar man tröskeln ut i det icke lagda rummet med en kvartsstav i andra rummet.