I september-23 satte jag in nya karmlister runt en dörr, och nu har de börjat bli fula med både färg som reser sig samt att träets ådring syns.
Listerna är köpta på byggmax.
Jag har verkligen inte något minne av att färgen hade rest sig någonstans och eller att man kunde se ådringens genom färgen då jag satte in dom.
Som ni ser på en av bilderna är vissa delar helt platta som man vill ha dem.
vad kan detta bero på?
Jag har verkligen inte något minne av att färgen hade rest sig någonstans och eller att man kunde se ådringens genom färgen då jag satte in dom.
vad kan detta bero på?
Ser ut att vara färgen som släpper på grund av fukt eller dålig vidhäftning, kanske har listerna inte varit tillräckligt torra vid målningsbehandlingen…M Marqvist skrev:I september-23 satte jag in nya karmlister runt en dörr, och nu har de börjat bli fula med både färg som reser sig samt att träets ådring syns.
vad kan detta bero på?
Det är lite det jag funderar på också.R Rejäl skrev:
Och nu här uppe i norr där jag bor är luftfuktigheten låg, så är det då träet drar ihop sig fenomenet uppstår?
Hur förvarades dessa på Byggmax?M Marqvist skrev:
Men lister ska ju tåla att vara i en torr miljö, dom har troligen varit fuktiga innan målning eller förvarats fuktigt hos byggmax..
De står inomhus men utan värme & med konstant öppna dörrar där man kör in, så klimatet är rått där de förvaras skulle jag säga.R Rejäl skrev:
Men som sagt, jag har inget minne av att de var fula då jag satte in dem.
Kan det uppstå efter en tid i torr & varm luft?
Liknande trådar
-
Hur kan vi ändra fasad och tak på vårt ”fula” 70-talshus?
Fasad -
Dölja fula Elfa-delar
Övrigt husrelaterat -
Målarfog mot lister - när applicera när ta bort?
Färg, Måla & Tapetsera -
Klisterskarv på papptak inte helt tät vid trekantsläkt - viktigt?
Tak & Vind -
Golv-alternativ för att slippa fula lister vid trösklar?
Golv