Byggahus.se

lister eller väggar först?

1. L
    Medlem Nivå 1
    Ska måla om i tvättstugan. Min fråga är då, vilket ska man måla först. Väggarna eller lister, dörrfoder och dörrar? Har läst en hel del trådar på vilken vit man ska använda och detta är ju verkligen en djungel. Golvet går i grått och jag tänkte göra väggarna vita men åt det lite gråare hållet. Vilken vit färg ska man då välja på lister, dörr och foder? Någon som har något bra tips på en lättjobbad färg som det oftast blir en bra finish på? Är inte så van vid att måla. :)

2. Bricco
    Medlem Nivå 9
    Jag föredrar att ha vitare på dörrfoder samt lister än väggen. Men det är skillnad på vit och vit så ta hem prover. Själv valde jag 0500 framför S0502-Y då den senare är för nikotingul för min smak. 0500 är kallare med mer blå ton men mer vit i mina ögon. Smaksak :)

Jag skulle målat lister+dörrfoder+dörrar först. Men kör du allt i vitt så kommer du inte se de små övergångarna ändå även om du har olika kulör på vitt. De flyter ihop för ögat är inte så bra som man kan tro. Iallafall inte på avstånd över 10cm ;)

3. L
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar.

Listerna och resterande är redan vita men behöver som sagt göras om. Är ny på detta, ;-) så därför kommer många frågor. Men vad jag förstår så är det först målartvätt som gäller. Sedan slipa för bra fästyta och sedan måla på med färg. Ska man grunda med någon annan typ av färg först, eller bara måla med riktig färg anpassad för våtrum?

4. Bricco
    Medlem Nivå 9
    Jag har inte målat för våtrum. Men när vi gjorde det så målade vi furulister vita och då körde vi bara grundfärg en gång och täckfärg två gånger. Ingen målartvätt eller slipning och vi är nöjda. Hade målare här för större saker och han bara körde på utan målartvätt och slipning med.