Byggahus.se

Lion batteriers livslängd

1. J
    Medlem Nivå 6
    Dom nya Lion batterierna skall ju vara bättre än de gamla NiCd och NiMh.
    Om jag har fattat det rätt så påverkas dessa gamla batteriers livslängd av hur långe
    De varit använda, ungefär som bäst före datum, samt att de sköts på rätt sätt.
    De nya Lion verkar istället ha ett maximalt antal laddningscykler som livslängd.
    Innebär detta då i motsats till de gamla batterierna att Lion kan leva extremt länge om man använder det lite. Om jag exvis använder Lionmaskinen lite fast regelbundet och sköter urladdning och laddning
    Så kan det räcka hur länge som helst. Eller har jag fel?

2. Ellagård
    Medlem Nivå 6
    Ja. Tyvärr har du fel. Antal cykler, samt max 5 år är min erfarenhet, både fr verktyg och hobby. Skall du förvara dem länge, se till att de är laddade till mer än hälften, de mår dåligt av att att laddas ur för långt. Även om de har låg självurladdning så är det klokt att hjälpa dem på traven genom att förvara dem med ca 2/3-laddning.

3. Bloink
    Medlem Nivå 8
    Mina första bosch lion batterier till en skruvdragare höll i ungefär 7-8 år av yrkesmässigt användande. Vilket jag tycker är bra jämfört med tidigare batterier som kunde lägga av betydligt tidigare än så.

4. palbin
    Medlem Nivå 10
    När de dött av ålderdom - och om man ej tröttnat på dem (de ej
    blivit tekniskt förlegade) - då borde man kunna uppdatera innan-
    mätet med nytt "pirat-ditto" (som man fyller på bläckpatroner typ
    ...) - eller?

Jag har sju styck 18 volt batterier - fyra styck 5 Ah och tre styck
    3 Ah - de har väl kostat mig 7000 kr sammanlagt typ - vore led-
    samt om de alla vore kasseringsfärdiga utan hopp efter sju år :)
    ... .

Redigerat 25 apr 2015 19:25
  5. M
    Anonym
    Makitas batterier, 18 och 14,4 -voltarna, har ett chip inbyggt. Om laddaren anser att det är fel på batteriet så loggas det i batteriets chip. Det kan hända tre gånger och efter de tre gångerna kommer laddaren blinka "fel på batteri" även om man byter cellerna. Jag minns att jag läste en del trådar på forum ett par år sedan med elektroniskt kunniga som försökte hacka sig in i chipet och på något sätt nollställa det, fast ingen lyckades pga någon kryptering eller nåt. Kanske någon har uppdaterad info om just detta...

6. P-plats
    Medlem · Nivå 15
    Se till att dom alltid är laddade då det värsta för dom är urladdning.
    Så fort maskinen bryter första gången så ladda batteriet direkt och det gör inget om man laddar innan det är tomt.

7. palbin
    Medlem Nivå 10
    Jag har åtta 18 Volt LiIon-apparater - fem har laddningsmätare,
    och på dem försöker jag byta batteri till ett fulladdat så fort det
    går under max på laddningsskalan - på de andra tre försöker
    jag i princip samma "blint" - men det kan ju gå fel ... .

Hoppas jag ej laddar dem för ofta :) ... .

VB laddningsmätare så borde väl den sitta på batteriena istf
    för på apparaterna kan man tycka ... ?

8. P
    Medlem Nivå 5
    Så är det på mina AEG-batterier, och jag har för mig att jag sett det på några andra märken med.
    Det kan ju vara smidigt någon gång ibland att kunna kolla laddning utan att koppla in ett batteri, men för det mesta så sitter det ju ändå i någon maskin när man vill veta hur mycket som är kvar. De batterier som man har ligger lösa försöker man ju som tidigare nämnts hålla fulladdade, så där vet man ju i regel ändå statusen...