Byggahus.se

Linoljekitt i gjutjärnsfönster, erfarenheter?

1. J
    Medlem · 92 inlägg

joegge

Medlem
    Har någon provat att fästa rutorna med linoljekitt i stallfönster av gjutjärn med gott resultat?

Jag har fått veta att en del av linoljan i kittet avses absoberas av träet och därför blir torktiden längre i järnfönster.

Min undran är om man måste hålla rutorna på plats med maskeingstejp eller om de sitter tillräckligt och inte faller ur i kittet tills det härdat/torkat

2. T
    Medlem · Blekinge · 7 600 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Har man inte använt detta i alla år?

3. J
    Medlem · 92 inlägg

joegge

Medlem
  4. Microkatten
    Medlem · Skåne · 1 280 inlägg

Microkatten

Medlem
    Jag hade samma fundering förra veckan, men hittade ingen källa som angav att det fungerade med vanligt linoljekitt, utan att det också blandades i lite andra saker förr i tiden, som din länk tar upp.

Eftersom jag bara skulle kitta om en enda ruta i ett stallfönster, och alla rutorna i fönstret hade tidigare kittats med silikonliknande fogmassa, så valde jag den moderna fogmassan.

Men jag är också intresserad av mer info om linoljekitt(-varianter) i järnfönster. T.ex. fungerade mönjekittet, tro?

5. hsd
    Medlem · Kalmar län, Östra Götaland · 4 308 inlägg

hsd

Medlem
    Rostskyddsfärg / blymönja på järnet före kittning med vanligt linoljekitt annars rostar järnet under kittningen

6. J
    Medlem · 92 inlägg

joegge

Medlem
    Jag kanske räddas av att det är svalt ute så att kittet "svalnar" fast glasen.
    Jag får ha kittklumpen i armhålan under tiden jag håller på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.