7 771 läst · 6 svar
8k läst
6 svar
Linoljegrundning under och alkydoljefärg ovanpå?
Okej, nu är det dags att måla fönstren. De har endast varit laserade med någon brun olja (aldrig målade med färg på någon sida) men är nu rätt torra. Dags att agera!
Min tanke är att börja med en rejäl grundoljning av hela rasket med en 50/50 blandning balsamterpentin/linolja och sedan måla utsidan med linoljefärg och de andra sidorna (inåt och mellan) med alkydoljefärg, alltså vanlig fönsterfärg.
Är detta en genomförbar tanke? Vill komma åt linoljans fördelar på utsidan men snabbheten av alkyden på insidan. Funderar även på att låta de "osynliga" delarna av fönstret förbli endast grundoljade även i framtiden.
Vad säger ni? Någon som provat? Andra idéer?
Min tanke är att börja med en rejäl grundoljning av hela rasket med en 50/50 blandning balsamterpentin/linolja och sedan måla utsidan med linoljefärg och de andra sidorna (inåt och mellan) med alkydoljefärg, alltså vanlig fönsterfärg.
Är detta en genomförbar tanke? Vill komma åt linoljans fördelar på utsidan men snabbheten av alkyden på insidan. Funderar även på att låta de "osynliga" delarna av fönstret förbli endast grundoljade även i framtiden.
Vad säger ni? Någon som provat? Andra idéer?
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Skulle inte blanda in linolja i det där.
Skulle snarare grundolja och grundmåla utsidan (och emellan) med vanlig impregneringsolja och trägrund, därefter måla 2 ggr med vanlig alkydoljefärg. Alltså det man använder istället för linoljefärg numera.
På insidan räcker det med en grundning med en snickerigrund (ex Häftgrund) samt 2 strykningar med en snickerilackfärg.
Det är den optimala lösningen.
Skulle snarare grundolja och grundmåla utsidan (och emellan) med vanlig impregneringsolja och trägrund, därefter måla 2 ggr med vanlig alkydoljefärg. Alltså det man använder istället för linoljefärg numera.
På insidan räcker det med en grundning med en snickerigrund (ex Häftgrund) samt 2 strykningar med en snickerilackfärg.
Det är den optimala lösningen.
För utomhusmålning är linoljefärg definitivt den bästa fönsterfärgen. Slipper flagnande färg som sedan måste skrapas och ger lång livslängd åt dina fönster eftersom fukt inte stängs inne under täta färglager.
Däremot är jag osäker på om det är bra att linolja om man sedan vill måla med vanlig lackfärg på insidan av fönstrena.
Förstår att detta med torktiden är ett problem vad gäller målning av hela fönstret med linoljefärg. Kanske värt att undersöka olika linoljefärgsfabrikanter? Allbäcks? Ottossons? Gysinge? Vissa tillsätter torkmedel i färgen som förkortar tiden.
PS. Numera ifrågasätts det om oljan ens behöver spädas med terpentin. Olja av god kvalitet tränger in utan att terpentin behövs.
Däremot är jag osäker på om det är bra att linolja om man sedan vill måla med vanlig lackfärg på insidan av fönstrena.
Förstår att detta med torktiden är ett problem vad gäller målning av hela fönstret med linoljefärg. Kanske värt att undersöka olika linoljefärgsfabrikanter? Allbäcks? Ottossons? Gysinge? Vissa tillsätter torkmedel i färgen som förkortar tiden.
PS. Numera ifrågasätts det om oljan ens behöver spädas med terpentin. Olja av god kvalitet tränger in utan att terpentin behövs.
Redigerat:
Tack för svaren!
Har löst problemet genom att dels köra med linoljefärg både på ut och insidan och att göra en blandning på 50%rå kallpressad linolja 35%färg och 15% terpentin till första strykningen. På så vis slipper jag grundoljningen och kan spara en smula tid. Faktum är ju att med en sådan blandning så blir det ju mest olja i allafall.
Ska börja nu till veckan, så det blir gjort innan semestern är slut (5v...) ;-)
Har löst problemet genom att dels köra med linoljefärg både på ut och insidan och att göra en blandning på 50%rå kallpressad linolja 35%färg och 15% terpentin till första strykningen. På så vis slipper jag grundoljningen och kan spara en smula tid. Faktum är ju att med en sådan blandning så blir det ju mest olja i allafall.
Ska börja nu till veckan, så det blir gjort innan semestern är slut (5v...) ;-)
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
139 kr inkl moms
Läs mer
Har nu målat och fixat och kan meddela att det går alldeles utmärkt att olja in rejält med 50/50 rå linolja/Balsamterpentin och sdan grunda med Alcro genuin i karmarna. Inga problem alls, bara oljan än insugen i träet och hyggligt torr, vilket tog ca ett dygn.
Kan för övrigt verkligen rekommendera linoljefärg, helt underbart att arbeta med och dessutom rejält dryg! Som grädde på moset till största delen baserad på miljövänligare grejor. Toppen helt enkelt!
Kan för övrigt verkligen rekommendera linoljefärg, helt underbart att arbeta med och dessutom rejält dryg! Som grädde på moset till största delen baserad på miljövänligare grejor. Toppen helt enkelt!
Redigerat:
Hoppas det går bra! På i instruktionerna för Ottossons linoljefärg rekommenderas att man låter oljan torka i minst en vecka innan man målar över.......Ludwig skrev:Har nu målat och fixat och kan meddela att det går alldeles utmärkt att olja in rejält med 50/50 rå linolja/Balsamterpentin och sdan grunda med Alcro genuin i karmarna. Inga problem alls, bara oljan än insugen i träet och hyggligt torr, vilket tog ca ett dygn.
Erhmmm, jo det stämmer men i karmen drog vi ju på vanlig alcro genuin grundfärg och sedan på med geniun täckfärg.. Ska väl tillägga att torktemperaturen hela tiden legat på minst 25 grader ;-) De var väldigt torra efter ett dygn kan man säga.. (hoppas det inte strular nu bara, men än så länge funkar det finfint!)
Ska nog förtydliga, bågen kördes helt med linoljeprodukter men karmen kördes med Alcro genuin-system fast grundoljat med linolja. Hörde faktiskt med alcros kundservice vad de trodde om upplägget att olja karmen med linolja först och de sade att det skulle gå bra om jag körde med Genuin. (vilket jag hade hemma sedan tidigare )
Ska nog förtydliga, bågen kördes helt med linoljeprodukter men karmen kördes med Alcro genuin-system fast grundoljat med linolja. Hörde faktiskt med alcros kundservice vad de trodde om upplägget att olja karmen med linolja först och de sade att det skulle gå bra om jag körde med Genuin. (vilket jag hade hemma sedan tidigare )
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden