Det har gått drygt 20 år sedan jag flyttade in i mitt hus och det första jag gjorde var att fixa alla fönster. Nu är det dags igen och jag är ute efter lite råd angående mina funderingar.

Fönstren var innan behandlade med brunbets. Jag slipade o mättade med någon tunn olja mot röta och grund- o slutmålade med lackfärg (menar då färg som späs med lacknafta o inte är vattenlöslig).

Under åren som gått har jag alltmer börjat använda linoljefärg i andra sammanhang och gillar den. Jag fråga mig dock om det är rätt val här? Jag vill ju gärna undvika att tvingas skrapa ner allt till trärent, men det kanske krävs för att linoljefärgen ska utnyttjas korrekt? För en av tankarna är så vitt jag förstår att linoljan tränger ner i träet och skyddar det.

Jag är ju beredd att skrapa löst o slipa ytorna ruggiga, men helst inte ge mig på partier (har även några panelytor) där färgen sitter. Förutom att slipa lite då. Är det bättre att måla om med ny lackfärg eller är det ok med linoljefärg även om den inte kan tränga ner i 'öppet' trä?

Och så de där blecken som är av någon slags legering. Som framgår satt inte den gamla färgen särskilt bra på det materialet. Något tips om vad jag ska välja för att få färgen att inte bara flagna av inom kort.

PS. Jag kommer falsa in färskt trä där jag fått röta om nu någon ville kommentera den detaljen ;). Slitet fönster med flagnande blå och vit färg på fönsterkarmen och tröskeln som visar tecken på väderpåverkan och behöver underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.