9 319 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
Linoljefärg på lackfärg
Undrar om det går bra att måla med linoljefärg på yta som tidigare verkar målad med någon form av lackfärg (innerdörrar, fönsterfoder). Självklart har jag tänkt att rugga upp ytan innan, men undrar alltså om det räcker eller icke...
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Det brukar inte rekommenderas.
Om lackfärgen börjar spricka kommer också linoljefärgen att börja spricka.
Om lackfärgen börjar spricka kommer också linoljefärgen att börja spricka.
Det brukar inte rekommenderas, som sagt, men ruggar du bara upp och tvättar ytan så kommer den att fästa utan problem. Anledningen till att det inte rekommenderas är att den nya linoljefärgen inte är starkare än vad underlaget är, så när det gäller detta så spelar det egentligen ingen roll vilken färg du stryker på om du väl bestämmt dig för att inte skrapa.
En fördel med emulsionsfärg kan vara att den döljer skavanker lite bättre, linoljefärgen stryks ju på väldigt tunnt och avslöjar/framhäver (välj själv) träts struktur och andra "defekter".
En fördel med emulsionsfärg kan vara att den döljer skavanker lite bättre, linoljefärgen stryks ju på väldigt tunnt och avslöjar/framhäver (välj själv) träts struktur och andra "defekter".
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Nej, det orsakar ju inte krackelering att måla med linoljefärg på lackfärg. Men om den gamla färgen börjar spricka - om det finns risk för det får du ju själv bedöma, jag har själv valt att skrapa till trärent eftersom färgen har krackelerat på rätt många ställen i huset - kommer också linoljefärgen att spricka. Sådärja, ett mer utförligt svar. 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Kan jag måla linoljefärg på lindrev?
Byggnadsvård -
Vilken linoljefärg ska jag bälja och hur ska jag göra?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bly i gul linoljefärg på träfasad från 30-talet?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Linoljefärg på tidigare lackfärg o målning av bleck
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur meningsfullt med linoljefärg på tidigare lackfärg (fönster)?
Fönster & Dörrar