Hej! Jag målade mina dörrar och fönsterbågar med linoljefärg för ett år sen. Nu ser det solblekta och mjölkiga på ytan. Har jag missat något steg? Eller är det fel på färgen?
Först målade jag med grundfärg och sen linoljefärg med tio procent extra linolja (enligt butikens rekommendation).
Tacksam för råd.
Först målade jag med grundfärg och sen linoljefärg med tio procent extra linolja (enligt butikens rekommendation).
Tacksam för råd.
Produkter som diskuteras: "linolja"

Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"

Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 309 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 309 inlägg
Och det är ingen långsiktig lösning är min erfarenhet, det blir fint och glansigt ett år eller så men sen vitnar linoljefärgen igen. Detta är ett av skälen till att man lämnade ren linoljefärg där på 50-talet och började blanda i standolja, alkydmodifierade fettsyror och allt vad det var. Man ville behålla glansen under fler år.
Linolja blir så ja.
Vi man ha det glansigt några år till så räcker det med kokt olja på. Eller kokt olja med 10% färg i kladdar jag på när jag tycker det blir för dassigt, vet inte om färgen gör någon skillnad egentligen.
Senaste var två år sen på södervägg (plåtvägg) och det ser bra ut fortfarande.
Vi man ha det glansigt några år till så räcker det med kokt olja på. Eller kokt olja med 10% färg i kladdar jag på när jag tycker det blir för dassigt, vet inte om färgen gör någon skillnad egentligen.
Senaste var två år sen på södervägg (plåtvägg) och det ser bra ut fortfarande.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden