Byggahus.se

Linoljefärg släpper

1. P
    Medlem Nivå 2
    Har målat två tunna lager, väntat över en vecka mellan målning. Inte spätt ut färgen.

Innan målning så gjordes lister trärena (ir lampa samt sandpapper).

Vet inte med vad listerna var målade med tidigare, men de är riktigt gamla så gissar på "allt möjligt".

Var ca 3 veckor sedan sista målningen nu. På vissa ställen släpper färgen av att försiktigt torka av med torr trasa, på andra sitter den fast.

Fungerar på att gå på med sandpapper där färgen lossar och måla dessa områden innan jag stryker över allt en sista gång.

Vad kan jag ha gjort för fel? Någon som haft liknande erfarenhet?

2. O
    Medlem · Nivå 8
    Det där ser mysko ut, färgen verkar inte greppat i underlaget vilket en linoljefärg med dess långa torktider och linolja är mycket bra på. Är färgen ordentligt omrörd innan målning? Funderade på om det är målat med för mycket pigment i förhållande till linolja, dvs färg som skiktat sig som linolja normalt gör om den står orörd länge. Är det ny färdigblandad eller egen blandad färg ? Vilket fabrikat?

edit: Funderade på en annan orsak också att värmen med IR lampan varit för hård så att du drivit fram kärna som gjort ytan fet? Bubblade det i trät när du värmde så har du kört för hårt, det kan också vara en orsak.

Redigerat 16 nov 2019 23:00
    • Laddar…
  3. T
    Medlem · Nivå 11
    Kan de kommit ut kåda från trät när du körde med IR lampan.

• Laddar…
  4. ymmij12
    Medlem · Nivå 6
    Har samma bekymmer med mina fönster.
    Färgen fäster inte om jag inte slipar ner det till bara trä. Får ni fram varför så vill jag med veta.
    Har även ett annat fenomen. Testa att måla taket i ett rum. Då trillar all färgen ner från taket. Testade att måla igen i och med att färgen trillade ner. Då trillar den nya färgen ner igen.

5. T
    Medlem · Nivå 11
    Låter som om du har limfärg i taket.
    När det gäller färg släpp på fönster är det nog oljan (som trängt in i trät) från äldre färglager som skapar en glatt yta. Skulle rekommendera att måla med utspädd färg först och så klart måste man slipa innan.

• Laddar…
  6. P
    Medlem Nivå 2
    Tack för alla svar. Det kan absolut vara kåda som trängt ut vid värmning med ir lampan.
    Får vara mer försiktig framöver.

Gick över listerna med sandpapper efter värmning/skrapning men förmodar att jag inte fick bort all kåda då.

7. Åbacka
    Medlem Nivå 3
    Det här var ju ett tag sen men, hur löste du det? Blev resultatet bra?

8. P
    Medlem Nivå 2
    Tyvärr inte med linoljefägen, gav upp och målade om med en vattenbaserad färg. Den sitter kvar än och tål att torkas av.

9. F
    Medlem · Nivå 7
    Linoljefärg generellt sitter dåligt, speciellt på tidigare målade ytor...

10. Åbacka
    Medlem Nivå 3
    Tråkigt att höra att du gav upp, men skönt att det blev bra till slut ändå :)

Efter flera timmars frenetiskt googlande och ditt svar, testade jag att blanda trälim och vatten 50/50 och stryka på kvistar och andra hårdare ytor på träet där linoljefärgen aldrig torkade. Gnuggade först bort färgen som inte fastnat och slipade med 100-papper. Har målat där igen och färgen sitter!

11. TorpAnders
    Medlem · Nivå 9
    Tänk så olika, citerar en webbutik:
    Linoljefärg har en fantastiskt bra vidhäftningsförmåga och slitstyrka som gör den synnerligen lämplig för att måla golv. Den ger ett stryktåligt och täckande resultat samtidigt som träet ändå kan andas, på det sättet får golvet lång livslängd.

Vem vet inte jag?

12. F
    Medlem · Nivå 7
    Jag har bara jobbat med linoljefärg i över 20 år, men vad vet jag:thinking:

Sen beror det på vad man jämför med...

13. TorpAnders
    Medlem · Nivå 9
    Ja jag blir bara förvirrad, hjälpte morfar och måla båtar och fönster och annat med linoljefärg, roslagsmahogny och blymönja för 50 år sedan kan inte minnas resultatet men dofterna har skadat mig för livet, en vår utan linolja och tjära är ingen vår.
    Nu har jag ett hundraårigt golv som ska målas trots allas avrådan men så är det, och då är det många som förespråkar linoljefärg för den rätta känslan.

Men som sagt jag är lätt fundersam

14. Sophie
    Medlem Nivå 11
    Men vad jämför du med då och vad är det för linoljefärg?

Jag tycker själv att linoljefärg fäster på i princip all ytor utom högblank färg.

15. F
    Medlem · Nivå 7
    Moderna grundfärger har betydligt bättre vidhäftning, tex på högblank färg...