Byggahus.se

Linoliumgolv, riva upp eller kakla över?

1. D
    Medlem · 2 inlägg

dannen

Medlem
    Hej!

Sitter i mina bästa dar och väntar på att få tillträde till min nya lya, detta fora hoppas jag kan ta sådana spörsmål också!? :)

För tillfället är det linoliumgolv över hela rasket, och tanken är att lägga Ekparkett samt kakel-nånting vid entren. Vad tror ni om detta? Bör jag riva upp det och lägga in därefter, eller klarar man att köra på rakt av?

Golvet är betong i grund och botten, vad tror ni jag kan förvänta mig för typ av arbeta med att riva upp? jobbigt lim ? Mycket arbete med sånt?

Hur är det att lägga ekparkett, vad bör man ha mellan betongen och parketten, finns det olika typer av mattor eller är det bara ta det billigaste alternativet man stöter på?

Lite newbie frågor, men är ett stort steg och man vill ju inte sitta i efterhand och komma på vad man skulle gjort annorlunda. :)

Tack på förhand,
    Daniel

2. P
    Medlem · Skåne · 307 inlägg

peterand

Medlem

Re: Linoliumgolv, riva upp eller kakla över?

Linoleumen skall rivas bort, kan orsaka kraftig lukt (stank) om den blir "innestängd" + att klinker går ej att sätta på lin.

Räkna med lika mycket tid till underarbete som själva golvläggningen

3. B
    Medlem · 240 inlägg

Barea

Medlem

Re: Linoliumgolv, riva upp eller kakla över?

Vår lägenhet från 1959 hade linoleumplattor i hallen som är ungefär fyra kvadratmeter stor. Plattorna pillade jag bort på ett kick. Hela hallen tog kanske 5-10 minuter att få ren. Använde en nyckel som jag pillade in i kanten och sen bände upp plattan med.
    Under plattorna var det betong. Däremot var det något svart typ av lim på betongen som hade använts för att fästa plattorna. Detta fick vi slipa bort med en slipmaskin och sen la plattsättaren kakel i hallen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.