Byggahus.se

Linoliumgolv, Forbos

1. C
    Medlem · 107 inlägg

Canis

Medlem
    Vi ska riva ut hela köket och därmed också lägga nytt golv. Köket ligger mellan matrum och hall där vi, som i resten av huset, har oljad ek. Alla trägolv går bort eftersom jag benhårt tror att trägolv+ kökslabb+ barn + hundar inte passar i hop. Funderar också på att skippa klinker eftersom vi dä ska lägga vattenburen golvvärme under vilket innebär att man får "gå upp" i köket och sen "gå ner" ur köket- för stor nivåskillnad.

Vi har kikat lite på Forbos linoliumgolv i plattor och tycker att de verkar bra. Har någon här erfarenhet att lägga dem? Det finns ju ett man "klickar" ihop och sen ett som bara är plattor man limmar. Vilket är bäst och varför? Vi har kikat på Fredells och Linoliumkompaniet i Stockholm, några andra bra affärer som har dessa golv?

Antar att jag inte kommer få så många svar eftersom det är vansinnigt otrendig att lägga något annat än äkta trä eller klinker i dessa dagar ;D men men det gäller att tro på sin övertygelse och vem vet, om ett antal år kanske linolium är högsta mode ;)

mvh

2. yonna
    Medlem · Österlen · 7 058 inlägg

yonna

Medlem

Re: Linoliumgolv, Forbos

Jag funderade allvarligt på att lägga in linoleum i mitt gamla hus - men sålde huset istället  ;). Linoleum är mjukt och fint att gå på och framför allt slitstarkt när man har barn och jyckar. Men nog förlorar du väl en del på att använda dig av linoleumplattor? Vitsen är ju att ha en absolut täckande yta. Jag vet ju själv hur ofta man trampat i jyckens vattenskål och fått svabba upp ett par liter vatten ... Linoleummatta med svetsade skarvar blir absolut det tätaste och svabbtåligaste man kan ha. Dessutom kan man, om man vill kosta på sig detta, få in någon snygg mönsterkant som gör köket väldigt speciellt.

Ligger inte köksgolvet på platta behöver du antagligen inte golvvärme - jag vet inte hur linoleum reagerar mot detta. Men linoleum är ju inte ett kallt golv i sig självt. I vilket fall som helst bör ett linoleumgolv hålla väldigt länge - med ngn årlig uppfräschning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.