Hej,
Jag håller på att skissa på en utbyggnad till sommarstugan och funderar nu på storlek och infästning av en ytterdörr.
Förutsättningarna är följande:
På en sida av utbyggnaden ska det sitta en dörr och ett fönster bredvid varandra. För att fönstret ska linjera med fönster på befintliga byggnaden måste karmöppningens överkant ligga 2000 mm ovanför golvbjälklaget. På bjälklaget ska det för övrigt ligga 25 mm golvplank.
Problem:
Hur ska jag sätta dörren så att den linjerar med fönstrets överkant och samtidigt hamnar på rätt höjd från golvet?
- Om jag sätter en 2000 mm-dörr direkt på bjälklaget linjerar överkanten med fönstret, men då innergolvet är 25 mm så hamnar väl dörren för nära golvet ?
- Om jag sätter en 2000 mm-dörr på en 25 mm-syll bör golvhöjden bli ok, men då hamnar dörren 25 mm högre än fönstret.
- Och om jag sätter en 1950 mm-dörr på en 25 mm-syll hamnar dörren 25 mm lägre än fönstret.
Hur gör man egentligen, finns det något rätt o fel här?
Här kommer några bilder för att illustrera det hela:
Bild 1: Dörrkarmen vilar på golvbjälklaget. Dörrbladet hamnar i nivå med innergolvet, inte bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2: Dörren är upphöjd 25 mm och hamnar i rätt höjd över golvet, men övre kanten hamnar då högre upp än fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 3: En 190-dörr (195 verkar inte finnas) upphöjd 25 mm. Överdelen hamnar lägre än fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag inser att alternativ 2 och 3 kan båda fungera om man har olika breda foder till fönster och dörr. Men det skulle vara intressant att veta hur man praktiskt brukar lösa ett sånt här litet dilemma. T.ex, om man inte kan linjera dörren med fönstren, bör dörren sluta under eller ovanför fönstren i överkant för att det ska se okej ut?
På en sida av utbyggnaden ska det sitta en dörr och ett fönster bredvid varandra. För att fönstret ska linjera med fönster på befintliga byggnaden måste karmöppningens överkant ligga 2000 mm ovanför golvbjälklaget.
Hur långt är det från närmsta fönster på befintlig byggnad till fönster och dörr på tillbyggnaden?
Om det är några meter emellan tror jag att man har svårt att se en höjdskillnad på 25 mm mellan fönstren.
Du kan ha rätt, även om ögat är väldigt känsligt för avvikelser. Avståndet mellan fönstren är bara 2-3 meter så min gissning är att det syns. Däremot är det säkert bara man själv som ser det. Men att höja fönstret kan ju faktiskt vara den bästa lösningen.
Om det är liggande panel så att ögat kan följa linjerna i panelen då blir det ju förstås mer känsligt. Har du kollat på håll på dina nuvarande fönster samtidigt som någon annan visar med en linjal/bräda var ett fönster skulle vara om det satt 25 mm "fel"?
Detta är en sommarstuga med vägghöjden (golvbjälklag till takfot) 2400 mm. Med taköverhäng + hängränna blir det därför väldigt tajt att få in en 2100-dörr. Nu är det heller ingen regelrätt entrédörr, utan en altandörr det är frågan om och då tycker jag inte det gör så mycket om det är lite trängre att ta sig in och ut. Men visst kan man få böja sig lite, fast hellre det än att inte ha någon dörr alls.
Om det är liggande panel så att ögat kan följa linjerna i panelen då blir det ju förstås mer känsligt. Har du kollat på håll på dina nuvarande fönster samtidigt som någon annan visar med en linjal/bräda var ett fönster skulle vara om det satt 25 mm "fel"?
Har inte mätt på det viset. Det ska bli stående panel.
Jag förstår inte det här med 2000 och 1900 mm dörrar!
En normal innerdörr är väl 21x9, en ytterdörr 21x10.
Då är portbladet ca 2040 mm högt.
Om vägghålet är 1900 blir alltså dörren alldeles för låg, så vi som är 1,88 m långa kommer att dänga skallen i dörrkarmen. Inte trevligt alls!
Ska fundera hur otrevligt det egentligen är med en för låg dörr. Det skulle eventuellt gå att klämma in en fullhög dörr, men då är det bara att glömma linjeringen med fönstret. Frågan är vad som är viktigast...
Tröskeln borde vara högre än 25mm. Sen är 20 modulmåttet vilket betyder att karmen är 1980mm så då kommer dörren upp 10mm ifrån bjälklaget och du får en diff på 15mm, som inte borde vara något problem?
Tröskeln borde vara högre än 25mm. Sen är 20 modulmåttet vilket betyder att karmen är 1980mm så då kommer dörren upp 10mm ifrån bjälklaget och du får en diff på 15mm, som inte borde vara något problem?
De dörrar jag tittat på har alla en tröskel på c:a 25 mm, men det kanske inte är skrivet i sten att det måste vara så? Men du har ju absolut rätt i att i.o.m. att dörrkarmen kommer upp 10 mm så kommer det ju ändå inte vara något problem - härligt!! Så mycket huvudbry för ett icke-problem!
De dörrar jag tittat på har alla en tröskel på c:a 25 mm, men det kanske inte är skrivet i sten att det måste vara så? Men du har ju absolut rätt i att i.o.m. att dörrkarmen kommer upp 10 mm så kommer det ju ändå inte vara något problem - härligt!! Så mycket huvudbry för ett icke-problem!
25mm känns lite. Borde vara på utsidan då? Där dörrbladet går in mot tröskeln. Men du kanske ska ha så dörren öppnas inåt?
Men ja det borde lösa sig oavsett
25mm känns lite. Borde vara på utsidan då? Där dörrbladet går in mot tröskeln. Men du kanske ska ha så dörren öppnas inåt?
Men ja det borde lösa sig oavsett
Här är ett exempel på tvärsnittet av en altandörr jag tittat på:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörren ska öppnas utåt, och på den sidan är tröskeln alltså bara 11 mm. Måtten kan säkert variera, men i detta fall är insidan 2,46 mm och det bör ju alltså räcka till.